En om inlärning, att det inte är någon skillnad på tjejer och killars matematiska förmåga. På en fråga från artikelförfattaren om dagens matematik kan bli bättre svara Torkel
Ja, det tycker jag. Än så länge har man inte lyckats integrera datorbaserad problemlösning. Överhuvudtaget läggs för lite fokus vid problemlösning i skolan idag. Mycket undervisning går dessutom fortfarande tillbaka på idéer från Piaget, pedagogiska metoder som inte stödes av modern forskning.Kan det vara så att lärarhögskolorna är efter sin tid i lärandet av metodiker till lärarstudenterna? Jag är nästan beredd att säga att så är fallet. De exempel jag sett och hört talas om när det gäller att använda mordern datateknik för inlärning hjälper den mycket mer än traglandet på det gamla viset. Samtidigt vinner man på att undervisningen kan göras indiviuell på riktigt.
Därför är det dags att sluta tjata om att pojkar och flickor har olika hjärnor utan inse att det är de könssterotypa mönster samhället prackar på barnen som gör skillnad. Lite som de barn som intervjuades i Gomorron Sverige i veckan som var sa det är individen som är olika inte om de kille eller tjej.
För övrigt är jag sugen att dyka djupare i boken "Den lärande hjärnan" av Torkel Klintberg. Får bli en del av årets universitet.
Om du inte känner till http://www.khanacademy.org/ rekommenderar jag en glutt
SvaraRaderaSka kolla!
SvaraRaderaMorrica där fanns ju mycket godis. Frågan bara känner matematiklärarna till detta?
SvaraRaderaOm borde det finnas en svensk version. Då kanske det blev en anna fart på mattekunnandet.
Piagets idéer har gjort mycken skada!
SvaraRaderaTristessens pedagog i alla sina stadier.