Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 3 januari 2012

Dr Lisa

Läser att Lärarförbundet är ute efter att höja statusen för lärare på ett lite ovanligt sätt. Eva-Lis Sirén tar upp problemet med att elever inte får det stöd de behöver för att nå målen på Brännpunkt i SvD. Så riktigt påpekar hon:
Varje elev som misslyckas med att nå målen är ett misslyckande för samhället. Och det är ett brott mot skollagen.
Frågan är bara: är det lärarna som ska bli "doktorer" och ha förskrivnings rätten eller ska huvudmännen sköta sitt jobb?

Eva-Lis Sirén har receptet klart för sig:
Det behöver inte bli dyrare att låta lärarnas legitimation följas av en ordinationsrätt. Vi vet hur enormt stora kostnaderna är för en elev som inte klarar skolan. 
På mig verkar det som ett slags fördyrande. Vem ska kolla att förskrivnings rätten hanteras på rätt sätt? Är det Skolinspektionen eller Skolverket som ska bygga upp en kontrollapparat för att lärarna följer sina åtagande. Vem har ansvaret för att kostnaderna för överförskrivning av stöd inte skenar?

Vet inte om förslaget är så genomtänkt. Trots allt är det huvudmännen som bryter mot lagen. Då är det Skolinspektionen som ska agera med sina nya muskler.

Media SvD
 

1 kommentar:

  1. Ständigt denna status!

    Inte för att jag vill framstå som raljant eller avfärdande på något vis, men en ordinationsrätt är en tung behörighet. För att hantera den rätt, så att det blir elever i behov av det som får det stöd de behöver snarare än lärare som får lättnad i sin arbetssituation, krävs det en kunskapshöjning på området hos lärarkåren. Det i sig är i och för sig ingen dum idé, och skulle dessutom sannolikt leda till ett minskat behov av stödåtgärder, men det känns inte riktigt som om det är vad Sirén förespråkar i just denna artikel i alla fall.

    SvaraRadera