Studerar matematik på ett nytt sätt. Inte som jag en gång gjorde och fick det logiska tänkandet. Men nu vet jag var det kommer ifrån.
Babylonierna och egyptierna var mycket inriktade på att konstruera fram saker. Få ett numeriskt värde. Med grekerna före Euklides började konstruera figurer för att visuallisera t ex en kvadrat eller area. Utifrån detta skapades det logiska resonemanget. Med Euklides framträder det som vi kallar matematisk argumentation.
Det var det som verkligen var det nya och genomfördes utan några numeriska värden. Det viktiga var alltså inte formlerna att numerisk bestämma arean utan ur de egenskaper man tilldelat figuren härleda annat med hjälp av logik.
Tänk om detta enkla skulle läras ut till dagens elever. Då hade vi säkert inget problem med matematik i framtiden. Matematik används för att argumentera lösningar inte att räkna tal.
För övrigt anser jag att det är en mänsklig rättighet att kunna matematik.
Källa: Noël, Émile (2001) Matematikens gryning, Studentlitteratur.
Vad hände med min kommentar? Det är nämligen flera dagar sedan jag tyckte att jag skrev en.
SvaraRaderaJag blev inspirerad av den här texten och har visat den för min dotter. :)
Det kan man undra? De verkar gjort något nytt så man kan svara på ditt inlägg som i Wordpress.
RaderaVad trevligt att gillade det jag skrev. Det är inspirerande att läsa om matematikens utveckling. Något som aldrig gjorde när det begav sig.
Inom fysik känns det som att vi kommit längre i att tillmäta historien en betydelse.
SvaraRaderaMina kurskamrater gör stor skillnad mellan matematik och räknande och jag är imponerad av flera asiatiska skolor som diskuterar alternativa lösningar istället för att träna en variant.
Den svenska skolan har verkligen fått en oerhört urvattnad kompetens i matematik. Alldeles för få lärare som kan förstå ämnets olika perpektiv.