Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 28 januari 2012

Utbildning i nytt paradigm

Verkar som S gör många återställare. En är den tydliga signal nya partiledaren Stefan Löfven gör kring utbildningen. Åter till gamla tider. Nu är det slut på hobbykurser och trams utbildningar. För S ny politikinriktning är det yrkeskompetens som företag vill ha som ska styra vad landets lärosäten ska utbilda.

Med andra ord, akademierna blir mer av en gamladags arbetsmarknads politik.

I SvDs papperstidning uttalar sig Stefan Löfven:
Vi måste rusta upp på utbildningssidan och bland annat knyta högskolorna närmare näringslivet. Sverige måste sluta slösa bort människors vilja att arbeta. I ett läge med massarbetslöshet prioriterar vi arbete och utbildning...
Det är skillnad mot den tidigare synen på utbildning inom S, där Persson buntade ihop det med skola-vård-omsorg. Med Stefan Löfven vid rodret kanske S närmar sig Alliansens syn på utbildning. Möjligen går de ett steg längre och återinför paradigmet näringsliv-utbildning-utveckling.

3 kommentarer:

  1. Jag tror få retoriska figurer gjort sån genomgående skada i samhället som den där den framåsträvande, utvecklande skolan kedjades fast i den omhändertagande, bevarande vården och omsorgen.

    Det vore synd att upprepa misstaget, och tro att näringslivet är vad som bör styra utbildningen. Näringslivet är nu, de surfar på utvecklingens framtidsperspektiv och slår mynt av den, och utvecklingen kommer ur utbildning, hur mycket man än gödslar önsketanken om ett samhälle byggt av "self made men".

    Utbildning - utveckling - näringsliv

    SvaraRadera
  2. Näringslivet vet för övrigt inte sitt eget bästa. De kommer med shoppinglistor som är omöjliga att fylla när det vi behöver är mångfald. Vi behöver gnetare, enstöringar, gruppvarelser, uppfinnare, äventyrare, pliktmänniskor, humorister, paragrafryttare, slarvputtar och charmknuttar - hela den myllrande mångfald mänskligheten består av. Men alla ska de känna sin historia, landets lagar, kunna läsa, skriva och räkna och en hel del annat därtill.

    SvaraRadera
  3. Håller med er båda. Frågan är dock, om jag förstår Löfvens uttalande, att det är på den akademiska nivån knytningen ska göras.

    Är det av ondo att man yrkesorienterar utbildningen där?

    När jag själv studerade på KTH var det tydligt att man gjorde ett yrkesval beroende på vilken institution man läste på. Därefter vilken studieinriktning man gjorde de senaste åren. Är det skadligt?

    Det är kanske konflikten med uppdelning redan i grundskolan ni tar upp. Vet inte som kille och teknik intresserad fick jag möjligheten att i högstadiet välja just t-linjen för att fortsätta på tekniskt gymnasium. Kanske det är ett omodernt tänkande. Men i ljuset av alla killar som presterar sämre idag när det gäller läsning kan man fundera om de skulle må bättre av en grundskola som var mer uppdelad i år 7-9.

    SvaraRadera