Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 3 april 2012

Kunskap är makt

Med intresse följer jag diskussionen om kunskapsföraktet. Det finns i samhället på många plan. Jag kan ibland fundera över hur ledningar för både offentliga som privata verksamheter tenderar att köpa det som känns enkel istället för det som innehåller mer substansiellt innehåll.

Här har vi ett problem, kunskap lönar sig uppenbarligen inte. Hur ska vi i så fall kunna överleva i ett samhälle som måste bygga på högt kunskapsinnehåll i de varor och tjänster. Har kraven i skolan under de senaste 40 åren varit för låg, i ivern att alla ska nå kunskapsmålen? Eller är det så att de som utbildar dagens elever har för låg kunskap om sina ämnen eller kvackar för mycket i ämnen de inte borde undervisa i?

Jag vet inte, men det är skrämmande när man läser senaste granskningen från Skolinspektionen om ämnet religionskunskap. När man läser följande blir man skrämd:
Religionsläraren på Sundsvalls gymnasium, där islam vid besöket bara fanns som valbart ämne, förstår inte kritiken. Eftersom den granskade klassen har undervisning utifrån den gamla kursplanen så behöver de inte ha samtliga världsreligioner på schemat, vilket är ett krav i nya kursplanen.

Dessutom är det svek mot eleverna. Den nya gymnasieskolan och för all del även grundskolan har inte fritt valt arbete längre. Lärarna är inte i makt att välja bort, därför blir man mörkrädd när man läser följande uttalande:
Vi måste ju lyssna på eleverna och låta dem utforma undervisningen. Vi kunde inte göra islam obligatoriskt. Kritiken ska riktas mot statsmakten och inte mot oss. Det är uppåt väggarna, säger Ulf Edström, religions- och historielärare vid Sundsvalls gymnasium.

Har man den synen på lärandet ska man nog allvarligt fundera på sitt yrkesval. Det är när lärare bjuder motstånd som kunskapen utvecklas. Dessutom är det oerhört viktigt att lärarna ger eleverna verktygen för kritiskt tänkande: analysen (att se samband och mönster) och värderingen (varför ser det du som det gör).

När det är på plats kan vi säga som Daniel Persson i dagens ledare i SvD:
För att forma en bättre framtid måste vi förändra hur vi värderar kunskap, först då kommer saker att ändras. Skolan måste bli en kunskapens helgedom. Lärare ska vara ett yrke för dem som vill fostra nya generationer, inte för dem som kan tänka sig att agera ordningsvakter.

Media SvD1, SvD2.

1 kommentar:

  1. Jag förstod det som att det var nåt slags övergångsbestämmelse? Sedan var kritiken från skolverket att man inte ville ha diskussioner, för det klarade man inte. Men är diskussionen verkligen den högsta formen av kunskap? Knappast.

    F

    SvaraRadera