Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 14 februari 2013

Nytt paradigm i skolan

Efter att läst M förslag till skolpolitik kan man konstatera att de flyttat det från den Perssonska: skola-vård-omsorg till undervisning-arbetsmarknad-utveckling. Bra! Men sedan spårar förslaget ut på vissa punkter.

Speciellt punkt två. Den borde skrotas i sin helhet. Det finns inget forskningstöd, vad jag vet, för detta. Metaanalyserna av Hattie (Visible learning, 2009) visar att det som ger effekt för studieprestationen är formativ bedömning inte summativ. Vidare att det finns återkoppling och en strukturerad undervisning.

Visst är läsa-skriva-räkna viktigt för att knäcka koderna i andra ämnen. Frågan är bara hur ensidigt det blir i längden. Samtidigt kan man fundera kring arbetslinjen. Är den viktig i grundskolan. Knappast. På gymnasiet är den befogad.

Ur ett annat perspektiv kan man fundera på hur dagens grundskola är organiserad i de olika stadierna. Kanske det är dags att damma av det upplägg som fanns i grundskolan för femtio år sedan. Att ha en sammanhållen sådan år 1 till 6. Men med en linjeuppdelning från år 7 till 9. Då kanske det finns större chans att killar inte tröttnar på skolan om de får inrikta sig på sina intressen samtidigt som man läser vissa sammanhållande ämnen.

Ett kan man konstatera. Skolan kommer vara en het valfråga 2014.

Media DN

4 kommentarer:

  1. Håller med, bra att du lyfter fram vikten av formativ bedömning.

    Sedan vill jag trycka på att den svenska skolan inte får bli som den kinesiska, vi kan aldrig konkurrera med kineserna om att utbilda miljontals matematiskt kunniga robotar. Bildning, kreativitet, västerländsk upplysning och kritiskt tänkande måste ha en plats i vår skola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den svenska skolan kommer aldrig att bli som den kinesiska. Vi har inte den lydnaskulturen bland barnen. Tur det.

      Samtidigt är inte skolan av idag lik den skola som fanns förut. Idag fokuserar kunskaplanen och kunskapskriterier på förmågor. Alltså långt från enbart fakta rabblande.

      Radera
  2. Det finns så stora möjligheter för framtidens skola,jag tror det kan vara viktigt med struktur i skolan men att vara så mentalt stel att man bara kan komma på betyg i lägre åldrar & mer läxor framstår som rentav tragiskt.
    Regeringen borde istället låta experterna som inte sitter fast cementerade i samma tänkande som politikerna få bestämma.

    Rekomenderar www.sweducation.eu/Hem.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tragiskt att man fastnar i betygstänkande. Redan idag har betygen hög grad av otydlighet. Den sägar inte vilka förmåga eleven har.

      Men struktur behövs för att motarbeta den konturlösa och lärarlösa projektarbeten eller självräkning.

      Radera