Betygsdebatten fortsätter. Per Sundberg gör det på ett förtjänstfullt sätt i SvD. Betyg är inte mätstocken för att mäta kvalitet i undervisningen. Speciellt inte om man mäter det i meritpoäng. Dessutom är nationella prov inte samma som slutbetyg i ett ämne.
Ska man mäta och jämföra skolor med varandra måste det bygga på vetenskapliga metoder. Hur man fångar utbildning. Utbildning är inte samma sak som undervisning. Utan samma sak som en verksamheten. Undervisningen är lika med traditionella produktionen i ett varuproducerande företag. Fast med skillnaden att det fordras elever för att undervisningen ska bli till.
Ända kända metoden att jämföra verksamheter med är de internationella mätskalor som finns i utmärkelsemetoder som SIQ-modellen, Baldrige-modellen eller EFQM-modellen (SIQ). Dessa modeller speglar hur framgångsrik en verksamhet är på en 1000 poängsskala.
Kopplas de skolformsvisa läroplanerna till dessa modeller fås ett evidensbaserat mätsystem som gör skäl för namnet. Först då kan man göra jämförelser.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar