Skolpolitiska debatten har ändrat riktning. Med viss förvåning läste jag C debattinlägg om skolan. Den första som sätter eleven i centrum inte läraren eller skolsystemet i sig. Nyttigt!! Å så kommer det från en politiker som vet vad saken gäller. En lärare.
Förslaget går på tvärs mot Björklund och FP syn på skolan. Därmed är Alliansens politik ifrågasatt inifrån. Även M verkar vilja omorientera utbildningen. Fast mot arbetslinjen.
Av de tre perspektiv C vill se för att utveckla undervisningen undrar man över det tredje. Forskningen kan inte precis sägas ha främjat skolan. I Sverige bedrivs den inte speciellt inom utbildningvetenskapen. Det som har att göra med läran om lärandet. Den har kvackat i massor med andra områden än just det. Dessutom är den sjukligt nersmittad av politiska influenser. Möjligen finns ett undantag på Linnéuniversitetet.
Det som avgör framgången i skolan är effekterna på studieprestationen. Eftersom C bekänner sig till Hattie är det frontal angrepp mot Björklund och facket som vill avskaffa IUP och bedömning. En av de mer högt rankande effekterna på studieprestationerna är formativ bedömning. Inte summativ bedömning som betyg är. Betyg som dessutom har skrämmande otydliga kriterier och därmed inte en exakt definierat och rättsäkra.
Ska bli spännande och se om vi håller på att få en spricka i skolpolitiken i Alliansen. Och om Anne Lööf är orsaken till den.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar