Är Sverige ett monolitiskt samhälle med förhärskande struktur sedan Gustav Vasa? På 1500-talet styrdes Sverige av 24 familjer. Hur ser det ut idag? Förmögenheterna är arvsbundna. Inte nyskapade. Att starta och driva företag är inte alltid lätt. Än mindre att skapa förmögenheter hos privatpersoner genom att driva och förvalta bolag.
En annan bild av klassresan kanske kan ägnas en tanke. Under åren efter världskriget och fram till 1970-talet skapades en frigörelse av begåvningsreserven i arbetarklassen. Skolorna öppnades upp för en större allmänhet. Skolgången blev inte en penning fråga. Många i 40-tals och 50-tals generationen gjorde en klassresa upp i den gyllene medelklassen. Många skaffades sig akademiska utbildningar som givit inträde i de högre samhällsvärerna. En resa som inte alltid varit lätt.
Å ena sidan svårigheten att ta sig in i de etablerade klasserna som nykomling. Å andra sidan det uppleda sveket mot den klass man tillhört. Det sociala priset kan vara stort. Samtidigt drog samhället nytta av att nytt blod kom i svang.
Detta verkar ha uppört. Är det så att skolan svikit sin social dimension? Inte bra att göra eleverna till sociala individer som kan fungera i ett samhälle utan lika mycket bristen på kunskap hos den uppväxande generationen. Det som kännetecknade de som gjort klassresan vara en kunskaptörst att släcka. Även om vissa ämnen inte stod högst på önskelistan.
Utan kunskap är en klassresa omöjlig att göra. Speciellt i ett samhälle där de enkla jobben inte finns. Där vi säger oss vilja leva på kunskaper för att öka välfärden är det viktigt att det finns gedigen kunskap. Inte bara kunskap utan även förmågan att läsa, skriva och räkna. Det är verktygen för att lyckas i ett gravt skriftspråkligt samhälle.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar