Skolans uppgift är att bringa elever den kunskap som krävs för att bli en samhällsmedborgare. I en globaliserad värld innebär det att kunskap är en färskvara. Kunskap skapas blixtsnabbt idag. Ska du vara anställbar spelar det ingen roll vad du lärt dig i skolan mer än att du har förmåga att skriva, läsa och räkna. Samt de kan hantera de fem förmågorna: analys, begreppslighet, kommunikativ, metakognitiv och procedur.
När man läser ett antal rektorers debatt inlägg om M förslag till skola finns det mycket goda motargument för att betyg eller summativ bedömning inte är speciellt intressant. Summativ bedömning mäter kunskap vid ett givet tillfälle. Ett tillfälle som inte på något sätt speglar kunskapsutveckling. Dessutom är det nya betygssystemets kriterier olovligt otydliga i sig. Så man kan fråga sig värdet av dem. Här har Skolverket misslyckats i sin strävan att skriva entydiga kriterier för att få en rättsäker bedömning.
Men i samma andetag börjar rektorerna blanda korten. Skollagen och de nya läroplanerna tycks de inte har studerat. Staten har inte sagt hur undervisningen ska bedrivas. Bara att den ska göras utifrån fastställda mål i skollagen och läroplanerna. Så kära debattörer till rektorer sätt igång och skapa den skola ni vill ha redan idag. Ni har makten över den inre organisationen på skolan. Ingen annan.
Diskussionen låter som om gamla Skolöverstyrelsen har uppstått. Dessutom är det inte rikspolitikerna man ska kritisera. De skapar bara styrförutsättningarna. Genomförandet är kommunalpolitikernas uppgift. Sedan är det bra naivt att tro att staten inte på något sätt ska granska att lagligheten efterlevs. Så länge vi medborgare givit mandatet till politikerna att sköta skolfrågan får vi leva med att den också ser till att uppdraget genomförs efter de krav som ställts på skolan.
För övrigt anser jag att rektorer ska var ledare och se till att medarbetarskapet på skolan fungerar så vi får den kunskapmylla som barn behöver för att bli kompetenta medborgare. Börja redan idag. Ingen har hindrat skolan att göra det. Men då måste offerkulturen bytas till en lärandekultur i skolan.
Media DN
Du har så rätt. Vi har makten över den inre organisationen och genomför ett omfattande förändringsarbete mot just det du framhäver, från offerkultur till lärandekultur. Om du är insatt i ämnet vet du att det är inget litet steg. Men vi befinner oss också i ett samhälle, där det övergripande kontexten påverkar situationen, allt annat vore verklighetsfrånvändande. /Sanna Åhs, rektor i Fittjaskolan (som ställer om)
SvaraRaderaSanna, visst är det så att ni är en del av samhället. Det får man förhålla sig till.
RaderaVad jag försöker belysa är att det vore mer konstruktivt om ni rektorer tillsammans med lärare kanske skulle börja och tillämpa nuvarande skollag på ett konstruktivt sätt.
Gör som skolorna i Vara. De lyfter Vara och struntar i Skolinspektion och den kontext som samhället är. Ska man nå framgång är det möjligheterna man ska se inte problemen.
Att politiska partier positioner sig i skolfrågan är inte så konstigt. Efter så långt politiskt innehav som S haft och därmed deras syn på skolan fått härska förstår jag att det klirar i poliktikers fingar hur de ska påverka skolsystemet. Men det spelar inte så stor roll för det är ju ändå i slutändan vad som händer i klassrummet som avgör studieprestationen och där med elevens lärande.