Christer Ackerman tar förtjänstfullt upp detta i sin debattartikel i SvD. Vad han glömmer att nämna är att ISO 9000 vilar på åtta principer för kvalitetsledning. Dessa är grunden för den kultur som måste omfatta vardagsarbetet i en verksamhet.
En av dessa ledningsprinciper är Medarbetarna engagemang:
Medarbetare på alla nivåer är organisationens främsta tillgång. Deras fulla engagemang medför att deras förmåga kan användas för organisationens bästa.Finns det inte en öppen kultur att fråga varför man är anställd saknas förståelsen för verksamhetens vision och uppdrag. Det främsta svaret på frågan varför man är anställd är: Att hjälpa till att nå målen. Systematiskt kvalitetsarbete är inget annat än att ha målarbete för att nå de uppsatta visionerna för verksamheten.
För att få framgång måste värdestyrningen var ständigt närvarande. Vem är vi till för och hur bemöter vi våra uppdragsgivare. Är du verksam inom äldreomsorgen är du till för de gamla du ska hjälpa. Inte kommunledningen eller några politiker.
För att handsken ska passa handen måste varje verksamhet starta med kulturarbetet att medarbetarena har samma syn på vart verksamheten ska stå för. Detta sedan följt av att man samtidigt börjar sy handsken efter den hand man har.
Media SvD
Intressant blogginlägg. Många nickar instämmande. Verkligheten visar dessvärre att det fortfarande finns gott om quickfixtroende.
SvaraRaderaTack för det Ulf L. Tyvärr är det så.
RaderaPlura, vi har precis haft skolinspektion. De var inte intresserade av medarbetarnas engagemang. De var intresserade av vår dokumentation.
SvaraRaderaTråkigt. De har inte förstått sitt uppdrag. Det blir så när okunniga ska tolka lagen. De har kan inte ha någon annan syn på skollagen än att det finns dokumentation om det står så.
RaderaHur den ser ut har de nada med att göra. Och all dokumentation bygger i botten på medarbetarnas engagemang;)