Utöver det kan man skapa kontrakt om "ordning och reda" i skolan. Ett kontakt mellan föräldrar, elever och skolan. Kontraktet är grunden för de värderingar och förhållningssätt som ska gälla på skolan. När sådana omfattas av alla yrkeskategorier på skolan och elever har spelplanen fastställts. Om man vet var "skåpet" ska stå vet alla vad som gäller. Den chans man har att få "skåpet" att stå där det är tänkt ges direkt vid starten av skolgången eller vid läsårstarten.
SvD är ute på en skolresa i landet. Man har kommit till Uppsala och Internationella Engelska skolan. Här berättas om uppförandekoder och studieresultat. De hör ihop. Frågan är bara om det bara är elevens fel om det går fel? Så här säger en förälder:
Som förälder till barn i denna skola kan jag säga att jag inte rekommenderar den. Elevhälsan funkar inte, alla problem är elevens och varningarna delas ut godtyckligt. Starka och flexibla barn klarar det iof sig.Det är sällan ens fel att två träter. Därför ska man inte skuldbelägga en part när det inte fungerar. Dessutom kan man fundera om anglosaxiska metoder fungerar så bra i ett samhälle som saknar auktoritetstro sedan drygt fyrtio år.
Media SvD
Det är väl visat att svenskar är de som har bland den största tron på det goda offentliga. Är det avsaknad av auktoritetstro? Nog är skolan utsatt för den starkaste formen av angrepp på sin auktoritet men är verkligen trenderna på väg åt det hållet? När föreläsare åker omkring och säger att värderingar är viktigare än kunskap är det kanske då ett tecken på att vi i ännu högre grad gör oss beroende av olika nätverk och personer som hjälper oss att sortera i informationsflödet. Det betyder helt enkelt att vår tro på auktoriteter ökar även om den tar sig nya former.
SvaraRaderaJan, Så kan man också se det.
RaderaJag är mera ute efter att lärandet är socialt, som Anne-Marie Körling, så bra beskriver det. Det är varken ren korvstoppning eller bara mys pys. För att du ska lära dig något måste du fungera socialt.