I sin bild av lärandet pratar Hattie om återkoppling som den tredje delen i kedjan planer-undervisa-återkoppla-förbättra. Om jag relaterar från boken Synligt lärande (s 181) ges en checklista över återkoppling och lärarna:
- bryr sig mer om hur elever tar emot och tolkar återkoppling
- vet att eleverna föredrar att ha mer framstegsinriktad än korrigerande återkoppling
- vet att när elever har mer utmanande mål leder det till större mottaglighet för återkoppling
- undervisar medvetet eleverna i hur de ska söka, förstå och använda återkoppling som ges och
- inser värdet av kamratåterkoppling och undervisar medvetet kamrater i att ge andra elever lämplig återkoppling
Åter visar det sig att Suhonen m fl är tunna i sin bevisning och vrider fakta på sitt sätt. Vilket i slutändan tillhör skrået åsiktstyckande och tro, det som brukar kallas ideologi. Fakta argumenten är låga hos damen och herrarna när det kommer till skolvalet och elevresultatet.
Media DN
Pluraword
Förlåt att jag besvärar
Källa:
Hattie, John (2012) - Synligt lärande för lärare, Natur & Kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar