Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 1 juni 2016

Bilden som berättare

Bilder är ett fruset ögonblick. Under en träff med släkt för ett tag sedan hade min kusin satt ihop ett bildspel där följande bild dök upp.
Bilden är tagen en sommardag på bondgården Malmsås söder om Katrineholm vid gränsen till Östergötland. Förmodligen i slutet på 1950-talet. De fyra personerna i trädgårdssoffan är från vänster jag, morfar Emil, mormor Gertrud och kusin Sören. Bilden har säkert tagits av morbror Nisse.

När jag studera den och försöker återerinra detta ögonblick har jag inga exakta minnesbilder. Dock noter jag att jag hamnat bredvid min favorit och förebild morfar. Noterar hans hand om mig. Noterar också att Sören säger något och om det är därför jag inte tittar in i kameran. Att jag i vanlig ordning på den tiden inte var så fokuserad att vara "lydig" reglerna kring porträttfoto.

Bilden är även intressant som tidsmarkör hur man var klädd på event på 1950-talet. De bästa gåbort kläderna hade satts på. I bonde- och arbetarklassen klädde man alltid upp sig på fest, vardagen var full av arbetskläder. Även vi barn borde se propra ut. Även här verkar jag skilja ut mig med att inte ha slipsen på.

Några noteringar och några spekulationer kring en bild som dök upp i min tillvara från en annan tid och samhälle.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar