Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 11 februari 2011

Utbildningskvalitet

Utbildningskvalitet finns den? Inte om man får tro en undersökning som Svenskt Näringsliv gjort i Örebro till ett antal företagare.

De vittnar om att ungdomarna har fel kunskaper eller för dåliga sådana. En kille som anställts på en firma fick sitt första lönekurvert. Det innehålla alla traditionella uppgifter och dessutom hade arbetsgivare varit pedagogisk och också talat om hur mycket i social kostnader företaget betalade för honom. När han fick lönebeskedet var reaktionen: Jag vill inte betala några sociala kostnader.

Tydligen är det jag sagt tidigare ett uppenbart problem att svensk gymnasieskola levererar fel kvalitet i förhållande till vad arbetsmarknade kräver. Dags att Gy11 kommer på plats så kanske man kan råda bot på problemen.

Framför allt politiker och skoldebattörer måste vrida fokus från det fördärande mantrat vård-skola-omsorg till det uppbyggande för välfärden, arbetsmarknad-utveckling-utbildning.

Media Nytt från Skola & Näringsliv

2 kommentarer:

  1. Intressanta tankar men jag tror förstås att det vore konstigt om företagare var helt nöjda och inte ville ha mer och bättre. Det ska nog också vara så att företagen går skolan till mötes och själva står för en del upplärningskostnader.

    SvaraRadera
  2. Hur tänker du då?

    När jag, och jag gissar när du, gick i gymnasiet hade vi obligatorisk praktik på arbetsplatser samt studiebesök på ortens verkstadsindustri för att få en praktisk relation till teorin.

    Finns något sådant idag?

    Eller sitter ni och fiblar på skolan men vackra teorier?

    SvaraRadera