Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 14 februari 2011

Vitsippa

Beklämdheten består när jag följde dagens avsnitt av Klass 9A på SVT. När inte elever i 15 års åldern ens kan ordidentifikation är min första tanke: bedrägeri.

Min nästa tanke är, var är uppföljningen och utvärderingen? Är det som jag länge sett att skolans sämsta gren är analys och värdering, med avsaknad av härledbar redovisning av kunskapsresultat.

Dagens avsnitt av Klass 9A förstärker bilden av en frånvarande resultatstyrning från år 1 till 6. Hur kan det vara möjligt att elever får gå i skolan utan att veta av att man tillhör den lägre kvartilen i läsidentifikation?

Elever ska inte i den ålder behöva reagera som de gjorde på Mikaelskolan, säger du att vi inte förstår?

Ser vi skolans långa avsaknad på systematisk uppföljning av kunskapnivåer här. Eller är det en kultur som har utvecklas i de lägre skolåren att inte sätta krav på ungarna?

Jag har inga svar, mer än att det är fetminus och IG för pedagogiken som inte lyckas leverera.

4 kommentarer:

  1. Men Louca var klok idag, det hoppas jag du håller med om? Han sa flera saker som jag brukar höra ur min egen mun =)

    SvaraRadera
  2. Där om råder det ingen tvekan Morrica:))

    Samtidigt var det intressant när Thomas och Stavros ville ta över klassen att de inte först ville har de ordinarie lärarna i klassrummet. Där fick de ge sig för rektorn.

    Det ska även bli intressant att se hur "den blyge violen från Flen" utvecklas.

    SvaraRadera
  3. Jag fascineras av att hela skolan genomsyras av totalt obefintlig uppföljning och lägger skulden på en huvudman som inte har velat ha tydlighet då insatser kostar pengar. I stort sett alla känner till klasser som brakat ihop pga en blyg viol, några elever, vikarier och obehöriga lärare och det har gått år innan skolan åtgärdat.

    SvaraRadera
  4. Hur kan en arbetsgivare tillåta sig så dålig uppföljning av det viktigaste. Ett företag som haft det hade varit i konkurs på nolltid.

    SvaraRadera