Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 3 juli 2011

Magisterns recept

Gy 11 har precis start sin tillvaro med 18 nationella program varav 12 yrkesorienterade och 6 med nationell behörighet. Vad som hittills kunnat utläsas av ansökningarna väljes de 6 behörighetsprogrammen för de yrkesorienterade. Syfte med reformen var att de som av olika anledningar inte orkar igenom den högre teoretiska kraven skulle få en "snällare" bana. Men föräldrarna som väljer ska prompt ha in ungarna på de 6 behörighets programmen. Det är i vanlig ordning missuppfattningar som styr. Elever som väljer de 12 yrkesprogammen har möjligheten att komplettera studier för att senare kunna läsa på universitet och högskolor om man valt någon av yrkeslinjerna.

Då blir man lite fundersam på magister Fridolins förslag att alla ska ha chansen. Menar han bara de som fram till i torsdags förra veckan gått eller går på det "gamla" gymnasiet.

Samtidigt som han slår in dörren när det gäller individuella studieplaner. Mig veterligen är det inte förbjudet att redan idag använda den metodik som heter "IUP" och är grunden för grundskolan. Ett "kontrakt" mellan lärare, eleven och föräldrarna för vilka kunskapsmål, individmål och social mål eleven ska nå varje termin.

Det är väl bara gamla ingrodda traditioner på gymnasiet som gör att tillämpningen av denna tekniken inte görs. Då blir det lite befängt när MP idag sätter det som krav. Är det då enligt MP dags att revidera den tre dagar gamla skollagen?

Media DN

2 kommentarer:

  1. Jag tolkar det som att han menar dels att man inte får glömma bort att de som börjar i gymnasiet enligt "det nya", dvs det som gäller nu, di börjar nu. Och di har gått i "det gamla" i grundskolan, så problemet med rackliga förkunskaper kommer att släpa i ett antal år, även om det skulle bli bättre från och med augusti för dem som börjar grundskolan i år.

    Dels att han vill framhålla att oavsett hur formidabelt skolsystem vi än har så finns det där besvärliga som kallas Livet kvar, och ställer till det ibland för ungdomar på väg genom gymnasiet.

    Och det har han förbaskat rätt i. Vi kan inte konstruera ett skolsystem där dödsfall i familjen, missbruk, krossade hjärtan, graviditeter, sjukdom, hormoner, idrottsatsningar och andra bedrövelser drabbbar elever. Livet är en faktor vi måste räkna med, och Livet gör att vi måste ha en fungerande vuxenutbildning också, hur bra gymnasieutbildningar vi än har.

    SvaraRadera
  2. *som drabbar eleverna inte påverkar.

    En vacker dag ska jag lära mig att läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar. Jag lovar.

    SvaraRadera