Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 4 juli 2011

Inget nytt under solen

Det här med en ändrad mansroll verkar mer snömos än någonsin. När man läser dagens intervju med tre tonårsgrabbar är det som att läsa om sin egen tonårstid på 60-talet.

Mönstren tycks gå igen och att det könssterotypa mönstret upprepas generation för generation. Det är bara uttrycksmedlen som förändras. Då fanns inte datorer på det sätt det idag uppväxande släktet har. Vi hade möjligen mer av revolt i oss eftersom vi började bryta överhetstron. Beatles, Rollings Stones, The Who, Tages, Shanes och senare Jennis Joplin och hela Flower Power eran.



Men i grunden kan jag inte se min uppväxt på annat sätt än de tre grabbarnas. På en punkt måst jag gör dem besvikna. I den uppväxtmiljö jag befann mig i fanns ingen seperation mellan könen i killgäng eller tjejgäng. Mitt ungdomsgäng var en ideal mix av tjejer och killar. Kanske det var unikt vad vet jag. Eller så har senare generationer delats upp i killgäng och tjejgäng.

Så jag konstaterar inget nytt under solen. Min retoriska fråga blir: Var är den nya mannen?

Media: SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar