måndagen den 11:e juli 2011

Kvalitet är ständig förbättring

För att ytterligare förstärka professor Magnus Henreksons kolumn i gårdagens SvD kan följande tilläggas.

En viktig förutsättning för att den överlevnad som påvisats kring stora företag är ordet kvalitet. Tittar vi historiskt var det precis det Japan gjorde och speciellt Toyota. De satsade på ständiga förbättringar som det som band ihop produktionssystem.

Ständiga förbättringar är inget att än att jobba med kvalitet. Att ständigt skaffa ny kunskap för att bli bättre på att uppfylla kraven kunder ställer på produkten.

Spännande att se om professor Henrekson tankar kan tillämpas inom skolan. Definitivt behöver svensk tjänstesektor utvecklas mer för att klara framtida utmaningar. Var finns de nya välfärdföretagen som just kan skala upp sin affär och bli väldsledande?

Media SvD.

2 kommentarer:

  1. Kommenterar utan att ha läst artikeln ännu: en skola som INTE jobbar med ständig utveckling och ständiga förbättringar, som INTE hålls uppdaterad med den senaste forskningen och den senaste teknologin blir snabbt irrelevant. Eleverna märker det först, samhället omkring därefter, men det kan vara så att lärare och rektor är de som märker det sist.

    SvaraRadera
  2. Morrica, kunde inte säga det bättre själv.

    SvaraRadera