Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 13 juli 2011

Åter ropen skalla förstatligande

När man läser Håkan Arvidssons pamflett i idagens SvD får man intrycket att ha fått betalt från LR och FP. Skolans problem löses varken med att förstatliga skolan eller att slappt leva kvar i det styre som funnits hittills.

Det skolan hittills saknat är både hög professionalism och inkompetenta fritidspolitiker i de 290 påvendömena. Samt en försyndelse från statens sida med kontroll av regel efterlevnaden.

Hur den Gårdiska knuten ska lösas upp är en fråga som kommer att sättas på sin spets nu när den nya lagstiftningen för skolan ska tillämpas och de nya läroplanerna ska efterlevas från och med i höst. Ett är säkert att den debatt om förstatligande som förs är oreflekterad. Om nu statens kulle vara den perfekta arbetsgivaren varför fungerar inte dessa skolor och lärosäten som förespråkarna säger.

Det som behövs är ett gigantiskt ROT-projekt i skolan för att bygga bort systemfelet och återrätta skolan som bildningsanstalt för kommande generationer. Tyvärr har en generation, möjligen två kommit ikläm för alla de vansinga frälsningsläror som torgförts från diverse håll och läroanstalter. De kanske tyvärr behöver gå om skolan på komvux eller folkhögskolor för att få rätt start i livet. Ett bra exempel på ett lyckad sådan omstart är landets finansminister.

Media SvD

2 kommentarer:

  1. http://http://www.folkhogskola.nu/

    Det finns restplatser kvar på flera kurser runt om i landet, och nu när antagningsbeskeden till högskolorna rullar ut är det inte ovanligt med en antagningsvåg.

    Ursäkta reklamen.

    Att återförstatliga eller inte återförstatliga är ingen magisk formel som löser alla skolans problem, och att använda det som argument vare sig för eller emot är ett effektivt sätt att flumma bort vad diskussionen kring huvudmannaskapet faktiskt handlar om: ekonomiska förutsättningar. Många kommuner har visat sig vara ypperliga huvudmän (Lomma ligger som en strålande stjärna här vi Skånekusten, t ex) medan andra ser den som i första hand en besvärande tung budgetpost.

    Ekonomi. Bara det. Det är inte så bara, men det är vad frågan primärt handlar om. Om vi håller viss stringens i detta tror jag det upplevs som mindre luddigt. Vad tror du?

    SvaraRadera
  2. Skulle säga att det är två saker som är viktiga för att få rätsida på skolan. Det som jag skrev i en tidigare tråd om ständiga förbättringar och en ekonomi i balans.

    När jag sagt det kommer det som ett brev på posten att man måst göra som Lomma, Nossebro, m fl, börja fundera på hur undervisningen går till och förbättra den utan att samtidigt låta ekonomin skena. Lyckas privata tjänsteverksamheter med detta är det ingen svårighet i kommunala.

    Samtdigt, som jag skriver i en annan tråd, är det inte helt fel med ett yttre tryck i form av vinstdrivna fristående skolor i varje kommun. Då får du ett omvandlingstryck för att behålla eleverna.

    SvaraRadera