Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 11 juli 2011

Vinst fel begrepp i skolan

Vinst är en flyktig materia. Den som har någon som helst kunskap om hur vinst uppkommer i ett företag vet att det är en "manipulerad" siffra på sista raden i resultatredovisningen. Byt ut ordet vinst mot resultat. Och resultatet består givetvis av hur väl ett företag lyckas i strävan att ha större intäkter än kostnader.

Med detta sagt kan man börja fundera på det som Andrew Coulson vid Catoinstitutes Center for Educational Freedom i Washington kommit fram till i sina studier av friskolesystemet. På Brännpunkt 110710 redovisar ha sin studie av sk "charter shools" i US och svenska friskolor. Sentensen är att vinstdrivande skolor tränger undan de dåliga alternativen.

Överför vi detta på svensk skola skulle det innebär att det minst måste finnas en vinstdrivande skola i varje kommun. Då skulle vi få ett skolsystem som innebär att trycket ökar på de skolor som inte är vinstdrivande (läs alla offentliga, föräldrakooperativ, stiftelser och konfussionella skolor). Nja, jag vet inte om teorin fungerar i praktiken.

Det finns definitivt inget samband mellan kvalitet i kunskapsresultaten och vinsten på en skola. Det är en omhuldad myt. I ljuset av diskussionen om betygsinflation och tveksamma undervisningsmetoder är det frågan om resonemanget går att överföra på den skola som vi har från 1 juli. Där ska alla ha samma läroplan och följa de nationella målen. Samt enligt nya skollagen tillhandahålla legalt bestämda stödfunktioner.

Det är andra mekanismer som styr. Är det Skolispektionen och förvaltningsdomstolarna som kommer att avgöra vilka skolor som kommer att trängas ut. Och det kan ju var både vinstdrivna fristående skolor som kommunala.

Media SvD  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar