Diskussionen om det här med dokumentation i skolan har tagit en konstig vändning. Senast i ett inlägg av Maj Stoddard i Läranas tidning. Man undrar vilken annan profession som är befriad från att dokumentera sitt arbete. Jag känner ingen.
Samtidigt är det en konstig syn på tillvaran. Det är en syn som omfattas av många hantverkare och småföretagare. Det viktigaste är att jobbet blir gjort, inte hur det blir gjort och på vilket sätt man ska förbättra sättet att jobba.
Med parollen Säg nej till allt skrivjobb kan man konstatera att lärare därmed gör sig skyldig till lagtrots. Eller är det så illa ställt att lärarkåren inte känner till eller kan lagkraven. Än mindre läst de allmänna råden från Skolverket om undervisningen utifrån de nya styrdokumenten. För att lärarna framgent ska klara jobbet måste de ha tre dokument med sig i klassrummet: Skollagen, läroplanen och barnkonventionen.
Det är dags för lärarkåren att snabbt fundera på hur det nya landskapet ligger och börja jobba på ett nytt sätt. För ingen ska inbilla mig att man är så "minnesgod" att man kommer ihåg vad man gjorde senaste dagen om man inte noterar detta i något dokument, elektroniskt eller pappersmässigt.
Dessutom är skolan mål- och resultatstyrd vilket innebär att systematiskt kvalitetsarbete är ett måste. Men ordet kvalitet är inte lika med dokumentation som lärarna uppenbarligen fått för sig. Det vittnar bara om en skriande okunskap hur man arbetar för att öka måluppfyllelsen både i det pedagogiska arbetet som för undervisningens innehåll mot eleverna.
För övrigt anser jag att lärarna är viktiga för skolan, men att de inte går att jobba som man alltid har gjort.
Media Lärarnas tidning
Många lärare är både minnesgoda och kan stava. Barnkonventionen stavas så, inte barnkonvensionen. Det heter systematiskt kvalitetsarbete, inte kvalitetarbete. Med flera stavfel i detta blogginlägg.....
SvaraRaderaVad bra anonym att lärare är minnesgoda och kan stava. Tyvärr är det inte ett argument som håller när inspektionen hälsar på i framtiden.
SvaraRaderaUndra om ni kan läsa innehåll eller skriva intressanta artiklar eller berättelse.
Jag tolkade inte Maj Stoddards uppmaning som en önskan att helt befria lärare från all dokumentation. Men att som många arbetsgivare gjort först ge en lärare arbetsuppgifter som anses utgöra ett heltidsarbete, och sedan som på senare tid lägga på omfattande dokumentationskrav utöver de tidigare arbetsuppgifterna - vilka signaler ger det? Är det realistiskt att tänka sig att man ska kunna genomföra undervisning och planering av den lika bra som tidigare, ha lika bra kontakt med elever och föräldrar som tidigare, ha samma samarbete och pedagogiska utveckling inom arbetslaget som tidigare - och dessutom dokumentera allt detta på ett meningsfullt vis?
SvaraRaderaJag tror att mycket av det här nya pappersarbetet är ett resultat av den politiska ledningens önskan att utvärdera och mäta skolans kvalitet på ett sätt som liknar näringslivets. Men risken blir givetvis att både skolledning och lärare inför de här kraven börjar rätta sin verksamhet mer och mer efter det som är lätt att mäta. Att sitta och skriva individuella planer för några hundra elever ett par gånger under en termin (vilket är verkligheten för vissa lärare) tar upp tid som i stället hade kunnat användas till att arbeta direkt med eleverna, i nära samarbete mellan olika lärare.
Dokumentation kan absolut fylla sitt syfte eftersom skolan som du säger är mål- och resultatstyrd. Men i dagens läge lägger många, många lärare ofantligt mycket tid på dokumentation som de inte själva förstår nyttan av, och som inte skolledningen kan förklara heller. Jag frågar mig om det i första hand är lärarkåren som ska fundera på hur det nya landskapet ligger - måste inte politiker och skolledning fundera på det först, för att kunna leda lärarna i arbetet? Du skriver att "lärarna" (alla?) har fått för sig att kvalitet är lika med dokumentation, men jag tror snarare att det är deras arbetsgivare som fått för sig det.
Utan att ställa lärarna själva över allt ansvar måste man ändå ha klart för sig att de inte själva leder skolans arbete precis som de känner för - det är det skolledning och i förlängningen kommun som gör!