Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 13 oktober 2011

Tills motbeviset kommer

Det som skiljer naturvetenskaplig forskning mot övrig forskning är avsaknad av ideologier. Naturvetenskaplig forskning bygger på att du skapar en tes över sakernas tillstånd och bevisar att den är sann. Sann utifrån kända fakta.

Här har vi det intressanta. Einstein kunde inte med sin relativitetsteori och känd matematik bevisa det svarta hålet. Med förfinad mätteknik och mätutrustningar har forskningen framskridit så långt att även relativitetsteorin är ifrågasatt. Det som i vetenskapliga sammanhang betecknas att du hittat annat som motbevisar ett givet axiom.

Kanske vi genom forskningen som bedrivs inom teoretisk fysik får omkullkasta kända sanningar och får förklaringar på sådant som inte kunnat bevisats förr.

Som naturvetare och tekniker är detta en skön befrielse emot den forskning som sker inom andra discipliner utanför den naturvetenskapliga. Den är befriad från ideologier. Ett problem du framför allt ser inom pedagogiken. Där den ena stolliga frälsningsläran efter andra sägs bygga på vetenskaplig grund.

Därför känns det befriande att det finns forskning som envetet försöker skapa nya sanningar på det som varit etablerade sanningar.

Media SvD

6 kommentarer:

  1. Paradigmskiften inom naturvetenskapen har sällan motbevisat tidigare axiom. Newtons lagar används fortfarande men med modifikation ibland och Relativitetsteorins formler var redan framtagna experimentellt baserat på gamla axiom.

    SvaraRadera
  2. Jan, jag sa inte att gamla axiom inte kan användas. Vad jag säger är att det som inte kunnat förklaras tidigare med realtivitetsteorin och känd matematik kanske kan det med de nya uppteckter den teoretiska fysiken gjort nere i CERN.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det finns obehaglig övertro på kunskapsrevolutioner och totalt ny kunskap. Jag har ofta kritiserats för att vara en otålig nyskapare som gör att många inte hinner med men i grunden för det ligger kraften i små steg som bygger vidare på vandra. Det är nog därför jag är lite överkänslig för det som låter för mycket revolution, vi människor har tillräcligt tufft att orka med den evolution som är nödvändig.

    SvaraRadera
  4. Jag har ingen övertro på kunskapsrevolutioner. Men det jag ser med CERN grejen är en evolutionen i förhållande till given kunskap.

    Om vi rabbiat ska hålla fast vid det gamla och beprövade lär vi aldrig flytta positionen framåt.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det varit alldeles för många som beskyllt lärare för att vara rabiata motståndare till förändringar. Jag har sett att när jag sänker storleken på stegen jag tar så får jag bättre samarbete och bättre idéer och fortfarande resultat som känns omvälvande för andra. Jag drar slutsatsen att i allt vårt resonerande kring skolan så skulle vi ta mindre steg och minska dramatiken. Det viktiga är att stegen sker i rätt riktning inte att de är stora.

    SvaraRadera