Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 13 februari 2016

En stark röst har tystnat

En stark röst i skoldebatten har tystnat. Första gången jag stötte på Morrica var på Mats Olssons blogg Tysta tankar 2010. Under den eran var debatten livlig i bloggosfären. Då hade hon som jag alias vi döljer oss bakom. I juli 2010 får jag en vänförfrågan från Ingela Grönstedt Arvidsson. Då hade hon luskat ut vem som stod bakom Plura, som då bara kommenterade på andra bloggar. I augusti 2010 startade jag denna blogg. Där även hon kommenterade mina tidiga inlägg i skoldebatten.
Ingela var en skarp debattör som inte lämnade något åt slumpen. När man debatterade med henne satte hon snabbt fingret på otydligheterna i argumentationen. Många pling-pongande blev det i vissa trådar. En av dem, som jag tyvärr inte kan hitta på Tysta tankar, slutade i 125 kommentarer.

Med sorg har jag nåtts av budet att denna röst tystnat för alltid, blott 49 år gammal. Inte nog med att hon var en gedigen skoldebattör var hon lärare på Hilvans Folkhögskola i Åkarp. Hon var Engelsklärare och skolstödare. Många vuxenelever har hyllat henne. En sådan där lärare som man alltid minns från skoltiden.

Även om jag inte träffande henne irl har jag tyckt mig fått känna en rakryggad människa som stod för det hon trodde på. Som bjöd intellektuellt motstånd och aldrig tog till nedvärderande uttryck för att förminska meddebattören.

Vila i frid Morrica!!

Intressanta blogginlägg med eller utan vår diskussion:
Skolans ansvar - igen och igen, Tysta tankar 27 maj 2010
Morricas blogg
Folkhögskolan Hvilan  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar