Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 19 juli 2016

I full funktion

Åh, min gamla cykel har fått nytt liv. När jag såld mitt sommarnöje fick min cykel stanna kvar. Nu har den fått komma till bruk igen. Gissar att det är nya däck på den som gör den i full funktion.

Cykeln fick jag någon gång i mitten av 60-talet av mina föräldrar. En Cresent var på högsta modet. Jämfördes med Monark. Allt nog noterar jag att jag förr i världen var mer miljömedveten. Cyklade året om till skolan med väskan på pakethållaren. Dessa cykelfärder varade under hela min skoltid fram till studenten.

När jag sedan flyttade till Stockholm blev den stående i många år. Först 1987 kom den i tjänst igen. Då på sommarnöjet för att hämta post och tidningar vid brevlådan. En färd på 400 meter enkelresa med 100 meter av vägen uppför en backe med stigning på 30 meter. När man nådde toppen var det mycket mjölksyra i bena. Motion fick man på somrarna på det viset.

Någon gång i början på 00-talet hade däcken tjänat ut. Klarade inte av att hålla luften. Då pensionerade jag min trotjänare som blev stående i boden. Nu har den fått ett nytt liv hos de nya ägarna som är barn till en ungdomsvän.

En liten historia om en cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar