Anne-Marie har dedikerat sitt liv som lärare åt att utveckla undervisningen. Att skapa det viktiga att avpersonifiera uppdraget. Hon skriver:
Genom att personifiera uppdraget och knyta det till en person distanserar vi oss från frågan. (s 289)Frågan om innehållet. De feta frågorna. För inget är rätt eller fel i skolan. Det är samtalet som är viktigt. Att bli förvånad över påstående och frågor som kommer från elever. Och ta det vidare utifrån ämnets innehåll. Många goda exempel finns i boken hur man kan utveckla detta.
Några vikta begrepp och ord som jag vill förmedla, i tänkandet kring undervisningen, från boken är följande:
- Varm saklighet.
- Förvånad.
- Nyfikenhet.
- Med relation kommer innehållet.
- Klassrumspromenad.
- Pedagogisk promenad.
- OnOff-pedagogik istället för fortlöpande lärande
- Feta frågor
Boken har varit min följeslagare under senaste halvåret sedan lansering vid jultid 2015 på Lärarförlaget. Det har varit en upplyst tid med många tankar jag bär med mig i mitt fortsatt värv som utbildare.
Boken skulle även lämpa sig som kurslitteratur på lärarutbildningarna. Då kanske lärarstudenterna får en praktisk inblick i vad läraryrket är för något.
Så starta det nya läsåret med att se hur systematiskt kvalitetsarbete på lärarnivå kan se ut genom att i kollegiet ha Anne-Maries bok som underlag för att skapa en undervisning fokuserat på innehållet och inget annat.
Körling, Anne-Marie (2015) - Undervisningen mellan oss, Läraförlaget
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar