Skolverket har kommit med resultatet för skolans trettonåringars betygsresultat för
2019. En inte allt för uppmuntrande läsning. Trenden fortsätter utför sedan 2015. Om det beror på ökat antal elever eller något
annat är oklart.
2018/2019 gick 117 500 elever i
årskurs 6. Det är en ökning med 4 500 elever. Fördelningen mellan könen
är en övervikt på antalet pojkar. De är till antalet 51 procent (60 500) pojkar av
populationen och flickor 49 procent (57 100). Generellt är flickorna
kunskapsresultat bättre än pojkarnas under 2019. Tittar
vi på hur många elever som får godkänt betyg (A-E) är det endast 73,9
procent. Ser vi över perioden 2015 - 2019 är det en minskning med 6,6
procentenheter. Mellan 2018 - 2019 var minskningen 3,2 procentenhet. Tittar vi på fördelningen mellan könen, har flickor om klarat alla ämne med minst betyget E sjunkit 2,6 procentenheter till 77,9 procent. För pojkar är minskningen 3,8 procent till 70,3 procent.
Flyttar vi fokus till hur det ser ut i betygsfördelningen mellan de olika ämnena ser den ut som följande diagram:
Åter skiljer engelskan
ut sig även detta år med betyget A+B på hela 40 procent. Därmed ligger betyget oförändrat sedan 2018. Betyget F för engelskan är även det oförändrat sedan förra året. Nästa ämne som inte ändrat sig är modersmål för betyg A+B på 33 procent 2019 lika som 2018. Betyget F för modersmål är 4 procent och är lika som 2018. Betyget A+B för Idrott och hälsa har ökat till 32 procent eller 1 procentenhet sedan 2018 samt Svenska som andra språk är oförändrat sedan förra året. Betyget F för Idrott och hälsa har ökat med 1 procentenhet från förra året. För Svenska som andra språk har en försämring på betyget F gjorts sedan 2018 med 1 procentenheter. Betyget A+B för matematik är oförändrat på 25 procent sedan 2018.
Tittar vi på betyget F ökar den med 1 procentenhet mellan 2018 - 2019 till 11 procent för matematik och för idrott och hälsa 7 procent.
Trenden
på resultatet är fortsatt oroväckande sedan förra året. Vad är det som gör att skolan inte förmår
att lyfta kunskapsresultaten? Frågan är inte bara ett täcken på
systemfel utan lika mycket frågan om vilka pedagogiska metoder skolan
har och hur de påverkas av faktiska kunskapsresultat i de olika ämnena.
Görs genomlysningar av hur många elever som faktiskt riskerar att inte nå kunskapsmålen på varje skolenhet.
Jag har inte svar på frågan.
Det är viktigt att resultatanalysen av
kunskaperna och betygen görs på ett enhetligt och adekvat sätt så de pedagogiska
metoderna hjälper eleverna att få ett godkänt betyg (A-E). Speciellt är
signalen viktig för varje skolenhet när sexorna flyttar upp i
högstadiet. Vad behöver varje elev för att lyfta sig till minst
betyget E i alla ämnen i slutbetyg i nian. Varje skola behöver säkert ett kollegialt sätt
att gör fortlöpande bedömningar av eleverna, minst fyra gånger under ett
läsår, fram till vårterminen i årskurs 9.
Källa:
Betyg i årskurs 6, vårterminen 2019, Dnr: 2019:360, Skolverket.
I am looking for a highly experienced and trained English teacher who can help develop content in powerpoint format for classroom teaching of PTE (Pearson Test of English). http://rve7v7kdh6.dip.jp http://iucj6i284h.dip.jp http://nf9fxk7ycz.dip.jp
SvaraRadera