Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 20 december 2017

Skolsystemet - inte anpassat för hjärnan

Nio läxor för svensk skola har Marin Ingvar skrivit ut som recept för ökat kunskapsresultat. Allt lärande bygger på innehåll och relation. Fungerar inte detta blir det aldrig någon nämnvärd inlärning. Om vi bara funderar över begreppet trivsel och studiero, som är en av de parametrar som Skolinspektion alltid har i sin tillsyn, är den avgörande för lärandet. Hjärnan har ett centrum för rädslosystemet och ligger i den del av hjärna som heter amydgdala. Den sitter i tinningsloben. Den har direkt kontakt med allt som heter syn, hörsel, lukt och känsla. Påslaget blir direkt och stänger ute allt som heter uppmärksamhet, tänkande och inlärning. Detta har effekt på pedagogiken. Det finns ingen grund för att bedriva pedagogisk verksamhet i all den stund rädslan tagit över den enskildes säkerhet. Därför är ordning och reda A och O för lärandet. Skolor som lyckas skapa trivsel och studiro har just de förutsättningar som krävs för att innehåll och relation skapar ett lärande.

De nio läxorna som skolan behöver göra, enligt Martin Ingvar, är:
  • Läxa 1: Arbetsminnet måste få vara ifred för att lärande ska ske. Ta bort de stökiga klassrummen.
  • Läxa 2: Repetition är viktigt för att reducera informationsmängden. Dock att likt en papegoja läsa om och om igen är bortkastat. Här gäller målmedveten övning för att vid varje repetition hitta vad som är rätt och fel för att hitta nya vägar till lärandet.
  • Läxa 3: Färdigheter ska tränas långt förbi steget att precis lärt sig något nytt. Varje elev behöver vara en Zlatan eller Sara Sjöström.
  • Läxa 4: Stabilisering av automatiseringen gör det möjligt att göra rätt från början. Färdigheter som läsning, räkning, tangentbordet och handstil behöver tidigt korrekt uppföljning för att tjäna som verktyg.
  • Läxa 5: Barn som ligger efter med automatiseringen, av t ex läsning, kommer att belasta arbetsminnet och tappa sugen och ägna sig åt antipedagogiska aktiviteter. Ge dem grundverktygen på sitt sätt.
  • Läxa 6 : Att bli bra kräver mycket träning. Ingen har medfödda talanger. Så traggla på med målmedveten övning.
  • Läxa 7: Omformulera alltid problem i den egna begreppsvärlden som bästa träningen. Kritisk tänkande avgör.
  • Läxa 8: Motivation är inget barn hittar om de inte tillåts lyckas då och då. Lärarna är avgörande för att barn lyckas. Det var ju det jag minns från min egen skolgång. De lärare som jag minns var de som lyckades gör ämnet intressant.
  • Läxa 9: En skolan som inte fungerar missar att utveckla de hjärnor de har på entreprenad till dess fulla potential.
Så här inför jullovet kanske rektorer och lärare bör få en hemläxa att fundera på hur deras pedagogik ska fungera utifrån hjärnas funktionssätt. När uppstarten börjar i januari skapas handlingsplanen för att medvetet börja skapa metoder och strukturer för att ständigt ha kopplingen innehåll och relation levande för att öka kunskapsresultatet.

Källa:
Enkvist, Inger&Henrekson, Magnus&Ingvar, Martin&Wållgren, Ingrid (2017) - Kunskapssynen och pedagogiken, Dialogos (s 115-146) 

2 kommentarer:

  1. Martin Ingvar... Han tar sina kunskaper om hjärnan och använder dem för att säga vad alla skolreformister vill höra: Hjärnan kan inte ta in för mycket intryck ger slutsatsen att det ska vara ordning och reda i klassrummet (duh!). Repetition förstärker synapserna i hjärnan = barn behöver repetera mycket, dvs ges läxor.

    Men det finns tex hjärnforskning som visar att barn lär sig bäst om någon de älskar sitter precis bredvid dem. Såklart föreslår inte Martin Ingvar att föräldrar eller syskon sitter i bänken bredvid i skolan (orimligt) eller att man lär sig bättre hemma (ohippt).

    Sanningen är att med hjärnforskning kan man stödja precis vilken pedagogik man önskar. Vem som helst kan plocka ut russinen som stödjer just deras filosofi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man se på naturvetenskapen i ett postmodernistiskt perspektiv. Det är ju precis det som givit skolan de resultat de har idag. I alla ämnen finns en kärna av fakta att hålla sig till.

      Där till är det ovedersägligt att ingen föds med talang utan excellens skapas genom målmedveten övning. Inte naiv övning som repetition är, ger bara ett lärande att hamna på E-nivå i dagens betygssystem. Godtagbart men inte mer.

      Radera