Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 18 november 2010

Kärnvärde

Dagens fundering uppstod igår när jag hade en dialog med min partner. Vi kom att diskutera det fundamentala för alla verksamheter "Core Value". Om man försöker sig på en överättning till svenska skulle det kunna vara liktydigt med Kärnvärde. Kom att tänka på att Volvo sedan starten haft tre kärnvärden för hela verksamheten:
Kvalitet, Miljö och Säkerhet.
Konkurrenten Scania har:
Kunden först, Respekt för individen och Kvalitet - Gör rätt saker rätt.
Skulle man översätta detta till svenskt skolväsende skulle det kunna vara:

Barnet/Eleven först, Respekt för barn/elev, förälder och medarbetare och Kvalitet - Undervisa rätt saker rätt.
Är det något som skulle kunna beteckna värdegrunden i skolan? Givetvis ska den demokratiska värdegrunden finnas med, men jag upplever att förskolan och skolan skulle har betydligt bättre förutsättningar att lyckas om kärnvärdena ovan låg till grund för undervisningen.

För verksamheter som har gemensamma Core Value har visat sig framgångsrika. Om ovan beskrivna kärnvärden skulle omfattas av alla förskolor och skolor skulle vi se ett skolväsende som levererade barn och elever med förstklassiga verktyg och kunskaper för att klara vuxenlivet.

8 kommentarer:

  1. Elever

    Mycket bättre att prata om elever än om barn, så att man inkluderar även de elever som inte längre är barn.

    SvaraRadera
  2. Nu tänkte jag nog så att barnet i centrum för förskolan och elever för grundskolan samt gymnasieskolan.

    Kanske inte lyckat att blanda ihop det som jag gjorde.

    SvaraRadera
  3. Det är säkert viktigt att pedagogerna har en gemensam grund - frågan är väl hur vi ska se på olikheter?

    Jag tänker att det ofta är en avgörande kvalitet!

    SvaraRadera
  4. Olikheter stör väl inte en gemensam grund?

    Min erfarehet är att du har högre i tak i organisationer som kännetecknas av en gemensam grund att stå på än sådana som inte har det.

    Den senare tenderar att bygga upp massor med subkulturer som inte precis främjar den uppgift organisationen har. Där är det snarare de långa knivarnas natt än fokus på vad uppgiften är.

    Erfarenheten har jag fått efter att utvärderat ett stort antal organisationer baserat på utmärkelsemodeller. Den internationella 1000 poängs rankingskalan visar tydligt att de organisationer som har låg ranking har också dålig förankring i värdegrunder. Där är olikheterna inte till gangn för verksamheten, snarare tvärt om.

    SvaraRadera
  5. I de flesta sådana här värdegrunder handlar det mycket om respekt för medarbetarna. Där kan man tycka att SKL skulle kunna ha mycket att förbättra.

    SvaraRadera
  6. Jan om jag ska förstå hur du tänker vad har SKL med detta att göra?

    SvaraRadera
  7. Dina exempel är hämtade från toppen av stora organisationer. Vilka sitter i toppen av skolorganisationen?

    Det kanske ändras med nya skollagen men jag hävdar med bestämdhet att det finns folk inom SKL som idag har mycket mer att säga till om när det gäller skolan än utbildningministrar och riksdagsledamöter. Det är då intressant att studera deras värdegrund: Makt, detaljreglering och förtal.

    SvaraRadera
  8. Jan, för att jag ska hänga med. Är det avtalsenheten på SKL eller är det Håkan Sörman och Per-Arne Andersson du åsyftar?

    Samtidigt är det en chimär att säga att detta är något från toppen av organisation. Så är det definitivt inte på Volvo Truck och jag kan nog även säga Scania.

    SvaraRadera