Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 3 januari 2012

Avancerad barnmisshandel

Det uttrycket en lärare från Rosengårdsskolan i programmet Värdens bästa skitskola - VBSS - i det sista programmet om Outdrops. Om de elever som på ett eller annat sätt hoppar av både den obligatoriska skolan som gymnasieskolan.

När jag sett detta program, något försenat, slås jag över var finns elevperspektivet i skola?

Utan elever har inte lärarna något jobb. Skolan är inte till för lärarna utan för eleverna. Frågan är, var det bättre förr? Nja, skulle jag vilja svara. På ett sätt, då grundskolan var mer anpassad efter intresse och färdigheter. Där en sådan nörd som jag fick läsa teknisk inriktning och slapp alla "språktanter". Till och med hade jag en svensklärare i 9:an på Årbyskolan i Eskilstuna som var progressiv.

Hon lät mig och några till i klassen ägna svensktimmarna till att göra en film. Filmen blev en popkonst film i tidens anda med titeln: Kånst för otta. Märk stavningen, den var inte språkligt riktig utan snarare en drift med rättstavningens ivern i skolan på den tiden. Det var viktigare att man stavade rätt än att det fanns ett innehåll i det skrivna.

Till saken hör att vi så småningom hade en stor gala premiär i skolans aula med press och allt. Vi lyckades att i en serie reportage locka Folket och Eskilstuna-Kuriren att skriva om vårt arbete och få dem att rapportera om premiären. Jag tror jag aldrig jag lärt mig så mycket svenska, projektarbete, gestaltning och ledarskap som under denna tid. Vilket rädda mitt betyg i språk.

Var finns dessa möjligheter i dagens skola? Alla ska trängas i en normalitetsfålla. Helt fel enligt mitt syn att se det. Om normaliteten ska gälla i skolan är det bara välartade nickedockor skolan "föder" fram. En normalitet som definitivt inte platsar i ett kunskapssamhälle. Normaliteten skapar bara duktiga "slavarbetare" som inte har förmågan att flytta fram positionerna.

Om jag för en stund tittar på mig själv, även om jag möjligen inte är representativ för alla typer av avvikare, så hade jag möjligheten att i studierna välja min smala teknikerbana utan hänsyn till vad som var normativt. Med denna smala väg till akademisk examen och en klassresa noterar jag följande. Det spelar inte så stor roll vad man utbildat sig till, man kommer ändå inte att syssla med det som skolan givit dig. Dock fick man på vägen en bildning och tränats till logisk tänkande. Dessa färdigheter har hjälpt genom livet.

För övrigt anser jag att det är hög tid att åtgärda systemfelet i skolan. Ett systemfel som bygger på normalitet som misshandlar de barn som avviker positiv eller negativ och en total avsaknad av ständiga förbättringar av undervisningen.

Media UR Play  

2 kommentarer:

  1. Plura, inspirerande och roligt att läsa om din skoltid och den frihet som stimulerade dig till storverk. När det gäller programmet VBSS tycker jag att det är svårt att dra några slutsatser från ett så vinklat material. Var är föräldrarnas röster och roll i det här och varför får ingen från skolorna komma till tals? De kanske skulle ha haft en helt annan bild av vad det var som gick snett i de här tre fallen. Enligt min erfarenhet är en vanlig orsak till skolavbrott att det är så lätt att skolka. Från skolan har man inga redskap och många föräldrar är helt handfallna inför sina tonåringar. Kommunerna har ett stort ansvar, men för det mesta händer just ingenting när man anmäler hemmasittande. Du skriver om systemfel och här har vi verkligen ett. Det finns skolplikt, men det är en enda stor axelryckning från samhälle och föräldrar när den inte fullföljs.

    SvaraRadera
  2. Helena, tack för att du blev inspirerad av hur det var för sådär 43 år sedan. I svenska hade vi filmkunskap på den tiden. När jag tittar på tidningklipp från den tiden kan jag konstatera att vi elever själv var beredda att betala kalaset själva. Men vår gode rektor sponsrade på stående fot alla produktionskostnader.

    Man kan vinkla saker på många sett Helena. Själv tyckter jag det var bra att progammet tog upp det ur ett elevperspektiv som sällan diskureras i skoldebatten.

    Sedan håller jag med dig att huvudmän och skola är slappa på den fronten när det gäller skolk och annat av ordningskarraktär.

    Precis som det inte är viktigt att det finns elevkontrakt och lärarkontrak med skolan hur saker ska fungera. Det är bristen på förhållningssätt och social riktlinjer som förstört skolan. Möjligen är det en låtgå mentalitet som funnits i samhället en längre tid.

    Men det är intressant att fundera på hur skolan ska leva upp till just dessa ordningskrav i skollagens kap 5 och 7. Kommer det att bli rättning i leden?

    SvaraRadera