Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 2 september 2017

Vissa dagar

Vissa dagar är viktiga att dokumentera. En sådan dag var den 1 september 2017. En dag då jag fick laglig rätt till 52 veckors semester resten av livet. Sedan myndighetsålder har livet flutit på utan att just lagliga milstolpar infunnit sig. Hur dokumentera man en sådan dag? Jag noterar när jag digitaliserar mina föräldrars diabilder att det sett olika ut genom åren. Själv gjorde jag dokumentation med hjälp av mobilkameran. Idag är det enklare med Kodak moment.
Här en selfie för att minnas hur jag såg ut just den 1 september 2017. Det jag noterat med digitaliseringen är det spännande hur klädkoder och utseende skiftar över tid. Varje bild är ett ögonblicks dokument.
En annan vanlig dokumentation är vad man åt vid ett givet tillfälle. Här gårdagens födelsedagslunch. Den bestod av potatisgratäng, lammrostbiff och bea. En tidsmarkör att den åts på familjeporslinet. Det har med tiden använts mindre än när jag växte upp. Då var det viktigt att det bjöds på det finaste familjen hade när släkten kom på besök.

Bildpromenader kan också göras med de bilder man skapat. Så även dessa två. Men det frågor och detaljer som finns överlåter jag till dig läsare att göra.

Nu har man börjat med 52 veckors semester. Men var lugn, den kommer att brytas ofta för jobba. Än finns det mycket att ge till omgivningen. Kunskap har ingen åldersgräns.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar