Enligt utredningen har begreppet kriterier ett annat signalvärde än begreppet kunskapskrav. Kriterier är mindre strikt och signalerar snarare att elevens kunskaper ska jämföras mot en preciserad nivå där kunskaperna kan variera och spridas ut över flera av nivåerna. Som framgått tidigare är det också rimligt att i ett system där kunskaper kan kompenseras mot varandra använda ett begrepp som signalerar mer generella, typiska kunskaper för varje preciserat steg. Kunskapskrav signalerar att eleven ska uppnå alla de krav som ställs på dem kunskapsmässigt. Begreppet kunskapskrav är också starkt förknippat med nuvarande reglering att alla krav måste vara uppfyllda för att en elev ska få ett visst betyg. Därför är det vår uppfattning att det inte bör användas för betyg som inte omfattas av denna regel och där betygssättningen är kompensatorisk.
Med andra ord föreslås att man på betygsnivån E ska uppnå alla betygskriterier men att resterande ska bedömas kompensatoriskt, utredningen förslår att begreppet i övervägande del tas bort. Därtill införs ett nytt betygssteg Fx som är ett betyg mellan icke godkänt F med meritpoäng 0 och betyg E. Betyget Fx föreslås ge 5 meritpoäng. Detta extra betygssteg har kritiserats av fackförbunden med argumentet att det skulle innebär ökad krav på dokumentation. Vi får se vad Utbildningsdepartement och Skolverket kommer fram till efter att remisserna kommit in och ett slutligt förslag ligger på riksdagens bord.
Förslaget ser aptitligt ut och ger lärare ett större friutrymme att bedöma elevers faktiska kunskapsnivå. Därför är det intressant att se om vi 2024 får ett nytt sätt att se på betygssättningen i grundskolan, gymnasieskolan och komvux.
Källa:
Bygga, bedöma, betygssätta – betyg som bättre motsvarar elevernas kunskaper, SOU 2020:43
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar