Vetgirig ansträngning innebär att ny kunskap tas in och omvandlas
till tillämpning för att förbättra sin egen förmåga. En central del i
lärandet är läsförståelsen, vad är det som står i texten och hur ska jag
omsätta detta. En väg att träna sitt läsande, oavsett ålder, är att ta
till sig klassiska berättelse.
Läraren Filippa
Mannerheim har vållat mycken debatt och bitvis kritikstormar på Twitter
och i etermedier. I Nyhetsmorgons nyhetspanel (31/7 20) totalsågade Lars
Ohly förslaget om lovläxor av klassiker och prov på det när man kom
tillbaka efter lovet. Barn ska vara lediga på lovet tyckte Lars Ohly.
Undrar var vänsterns bildningsideal tagit vägen. Klassresan skulle göras
genom att den arbetande klassen skaffade sig kunskap, genom det tryckta
ordet.
På Twitter har dagens föräldrar gått
till storms mot Filippa med samma typer av argument som Lars Ohly. Alice
Teodorescu Måwe tar upp frågan i GP (5/8 20) under rubriken Ansträng dig som Zlatan. Hon börjar med upprinnelsen till debatten, Filippas Tweet:
I år kommer mina elever få en jullovsläxa. Nej, ingen lustfylld ”läsbingo” eller myselipys ”Läs något du gillar”. De ska få i läxa att läsa en klassiker. Jag väljer. De har över två lovveckor på sig, Herre Gud! Sen blir det förhör och diskussioner. Resultatet räknas in i betyget.
Alice
tar Zlatan som exempel på hans uttalande om hur mycket han tränar och
förbättrar sina metoder för att bli bättre fotbollsspelare.
Om
jag för en stund ser på mitt eget läsande så fick jag läsläxor ur lilla
katekesen som utantilläxa. Därtill läsandet av Selma Lagerlövs: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
För en grabb som jag, med läs- och skrivsvårigheter, var det inte
precis lustfyllt. Trots det var det en del av skolan. Under skoltiden på
grundskola och gymnasiet dominerade läsandet av sakprosa i olika ämnen,
frånsett några böcker i svenska som Karin Bojes: Kallocain. Det
var först i 21-års åldern jag på allvar började läsa litteraturens
klassiker, som finns i bilden ovan. Teknikern fick upp ögonen för en
annan värld och mitt handikapp låg inte längre i vägen. Med tiden kom
även skrivandet att utvecklas. Ordentlig fart har den fått de senaste
tio åren med bloggandet.
Sanningen är den,
klara man inte att läsa långa sammanhängde berättelser eller skriva är
det svårt att göra sig hörd i det brus som dagens digitala samhälle är.
Samtidigt kan jag bara stämma in i Alice Teodorescu Måwe slutkläm i
hennes ledare i GP (5/8 20):
Den som tror på klassresans kraft vurmar således för gedigen (ut)bildning för alla barn. Sådan förutsätter flit, disciplin och målmedvetenhet. Tyck därför inte synd om Mannerheims elever! Synd är det däremot om alla de barn vars bokhyllor gapar tomma och vars lärare inte förstått sin kompensatoriska roll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar