Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 17 augusti 2020

Tio år med Pluraword

En sensommardag för tio år sedan kom det första inlägget till på denna blogg, Pluraword. Inspirerad av Anne-Marie Körling började en resa i det skrivna ordets tecken. Under de första fem åren var det i anonymitetens tecken. Osäkerheten fanns hur min omgivning skulle reagera. Med tiden blev det ohållbart. Offentligt blev det just denna dag för fem år sedan, vem som stod bakom Pluraword.

Sedan starten har det blivit några inlägg, närmare bestämt nästa 1500 stycken. Ofattbar siffra. Var har alla dessa tanker kommit som blivit ord om skolan, politiken och privata funderingar. Ämnena har skiftat, men tråden genom mitt skrivande har alltid varit vad ser jag och vad kan förbättras. Ibland drivet av att jag tyckt någon tänkt konstigt eller att jag vill driva min linje i olika frågor.

Under åren har jag noterat att i början kommenterades inläggen oftast här på bloggen. Med tiden har detta minskat. Kommentarerna har hamnat på andra digital medier som Twitter och Facebook. En del inlägg har fått stor spridning andra har bara nått några. Hur mycket min tankar har spritts och påverkat har jag ingen uppfattning om. De ämnen som jag dock vet berört är de om skolan.

Skolan ligger mig varmt om hjärtat som den samhällsfråga som är avgörande både för individens möjligheter i det framtida samhället som en avgörande samhällsinstitution för välfärden. Dagens komplexa samhälle kräver kunskap för att kunna manövrera i och påverka. Kunskaper är den enskilt viktigaste faktorn för överlevnad. Därför är det avgörande att varje elev är rustad med kunskaper för att kunna göra en klassresa som att ha ett yrkesliv där anställningsbarheten är avgörande. Halveringstiden på kunskaper är snabbare idag än när jag själv var färdig med min akademiska utbildning. Trots det är det här med att behärska språket, läsa och skriva, och matematiken, räknandet, det fundamentala för att kunna göra sig hör i ett demokratiskt samhälle. Här har skolan en avgörande faktor för att ge barnen dessa verktyg.

Så jag fortsätter med att delge mina tankar kring skolan, politiken och det som förbättrar livet de kommande åren på denna blogg. Välkommen att ta del av dessa framgent, man vet aldrig vart vägen bär efter kröken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar