Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 11 oktober 2020

Spar och slösa

Det hände sig på den tiden att en liten nyfödd gosse fick en slant insatt på ett konto när han föddes. Fem kronor sattes in på Sparbanken Eskilstuna av kommun. De premierade nyfödda i kommunen. Samtidigt fick gossen en sparbössa.

I den samlade han mynt av skiftande storlek. När bössan var full följde han med sin pappa till Eskilstuna Sparbanks kontor på Fristadstorget. Där besökte han ofta farbror Curt som tömde bössan på sitt innehåll. Farbror Curt noterade i bankboken storleken på insättningen och hur mycket behållning blev. Den lilla gosse tyckte och uttryckte att farbror Curt måste vara rik som tog emot så mycket pengar. Så småningom växte gossen upp och började förstå det här med pengar. Han fick ju läsa sparbankens tidning om Spara och Slösa. Den ena alltid fattig och den andra levde gott fast tillgångarna inte var stora.

Lärdom från denna berättelse är att cash is king. Gossen var jag och farbror Curt var kassabiträdet som blev VD för Östra Sörmlands Sparbank i Nyköping.

En bild betyder så mycket, för att väcka till minne berättelsen om hur jag lärde mig vad ekonomi i praktiken betyder. Att jag sedan därtill teoretisk lärt mig det på Universitetet är en helt annan sak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar