Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 18 januari 2021

Skoltiden

 

Skoltiden är en speciell tid för oss alla. Det var då vi gick från att vara barn till att bli vuxen. Det var då vi lärde oss en massa saker. Några har vi nytta av, annat är glömt. På Facebook kom en bild av min skola och en uppmaning om att berätta mina minnen. Bilden är från skolgården på Slottskolan i Eskilstuna tidigt 1960-tal. Den är belägen på den plats Eskilstuna slott låg en gång. Här en skara barn, jag tredje från vänster på bänken, som gick på lågstadiet. Några känner jag igen andra har raderats ur minnet. Det var en härlig tid där vi möttes, men senare aldrig sågs igen.

Många berättade olika saker från skolan på Facebook-tråden. Allt från lärare, tandläkare och skolsköterskor man minns. Min skolgång började sista halvåret på 1950-talet och sträckte sig sedan tjugo år fram i tiden. De första åren fram till 1966 gick jag hemifrån till skolan, där närhetsprincipen gällde. Började i det som då kallades för folkskola och var de första som gick ut grundskolan 1968. Det år vi skulle kunnat söka till realskolan försvann det året som valmöjlighet eftersom man i Eskilstuna snabbt införde den 1962 beslutade grundskolan. En skola där högstadiet innebar valmöjligheter. Ville man läsa de teoretiska linjerna var det särskild matte och engelska som gällde. Därtill olika linjer allt från språk till teknik. Jag valde den tekniska linjen eftersom jag hade den typen av intresse och växte upp i en renodlad industristad. 

Beträffande det som idag diskuteras flitigt, segregationen i skolan, var vi just socialt mixade från direktörsdottern till arbetarungen. Varför denna mixning gick bra tro jag berodde på att vi alla var etniskt svenskar. Lite annorlunda idag när vi har många barn som kommer från andra kulturer och traditioner än den svenska.

Skolan gav även möjligheter till en klassresa från den social bakgrunden man befann sig i till något annat. Själv fick jag möjligheten att skapa mig en utbildningsresa och ett annat liv mina föräldrar bara kunde drömma om. Därför är det oerhört viktigt att skolan alltid ska ge den kunskapsresa som behövs oavsett om du har en invandrarbakgrund eller är född i Sverige med svenska föräldrar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar