Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 18 maj 2021

Uppbrottet

I mars kom min första ljudbok, Uppbrottet, ut. Efter tio fackböcker har även jag prövat vingarna att skriva en spänningsroman. Ett arbete som skiljer sig från sakprosan, som kräver stringens och saklighet. En roman eller deckare lever sitt eget liv, långt borta från stringensen. Där jag, som många författare berättar, levt med personerna i boken. De har påtagligt stört i tid och otid under tiden jag skrivit manuset.

Min gamla hembygd, Eskilstuna, har fått stå för miljön och de rumsliga sammanhangen. Historien är baserad på verkliga händelser, fast i en kontext av metoo och frikyrklighet. På plattformarna som tillhandahåller ljudboken marknadsförs den med följande text:

Den 1 maj 1996 kallas kriminalkommissarie Roland Ehrendorff till en mordplats på Köpmangatan i Eskilstuna, där en av stadens dignitärer fallit offer för en våldsverkares hand. Dådet följs av en mördares katt och råtta-lek, som inte bara innefattar Roland utan hela Eskilstunapolisen. Mördaren är inte bara kallt beräknande utan drivs också av hämndlysten upprättelse – och i Rolands försök att skipa rättvisa riskerar han snart att förlora sig själv och sitt eget liv.

God lyssning för den som vill få lite spänning.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar