Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 19 augusti 2011

Utbildningsbubblan

Skolan startar från ett minusläge. En häftig mobbningsdebatt. Hur oförmågan finns att se problemen som det är. Beror det på obefinligt resultatfokus?

Svensk Näringsliv tar i dagens nummer av Nytt från Skola och Näringsliv upp debatten om skolan bristande resultatfokus. Att kunskaperna som förmedlas inte står i paritet med behoven hos näringslivet.

Man påpekar följande:
Framgångsrika skolor sätter resultaten i centrum. Skolor som har högt uppsatta mål och en tydlig strategi för hur de ska nås lyckas bättre än andra skolor oavsett om skolorna ligger i mer eller mindre välbärgade områden. Inte minst rektors roll är avgörande. Ledarskapets roll i skolan måste stärkas och uppvärderas.
Snabbt är vi tillbaka till vikten av att rektorer är ledare med ett driv. Ett driv som kanske också ska stå utanför eventuella krav från huvudmännen. Handen på hjärtat, hur många fritidspolitiker och skolchefer vill inte in och detaljstyra skolan? Man gör det i tron att man ska tillfredsställa lokala opinioner. Ack så fel!

Från och med nu är det förskolchefer och rektorer som har makten över förskolans och skolans verksamhet. Varför då inte börja tillämpa det man är åsatt att göra enligt de nationella styrdokumenten. Skapa en förskola och skola som har fokus på ett konkret målarbetet med ett resultatfokus.

Huvudmännes uppdrag i skolan är klart beskuren till att bara få bannor av Skolinspektionen on enheterna inte sköter sig. Styrprincipen för huvudmannen bygger enligt lagen på en stragegisk ledning av verksamheten genom att leda planera, följa upp och utveckla utbildningen.

Här kommer givitvis ett problem in. Eftersom huvudmannen har ett arbetsgivaransvar både för förskolchefer, rektorer, förskollärare och lärare finns risken till sammanbalanding av sina ansvar. Därför är det av vikt att rekryteringen till ledande befattningar som förskolchefer och rektorer inte bara ska bygga på pedagogisk erfarenhet utan också på personers förmåga att leda andra människor i en kunskapsorganisation. Att få ett antal specialister att samverkar för det totala bästa. I detta fallet barn och elever.

Media: Nytt från Skola och Näringliv 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar