Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 6 augusti 2011

Bussmetaforen

Inspirerad av Karin Thunbergs krönika i SvD kom jag att tänka på bussen som bild för hur människor har olika beteende i livet. Döm själv vilken människotyp du är. Fyra alternativ finns.

Är du den där som gladeligen kliver upp i bussen och direkt går till förarplatsen. Startar motorn, tar ratten och gasar. Kör ut och tar färden dit du har bestämt.

Eller är du den där som kliver upp och svänger vänster. Sätter dig på en valfri plats. Åker med och njuter av utsikten från fönstret som färden bjuder på.

Eller är du den som kommer för sent till hållplatsen? Sitter och väntar på bussen som aldrig kommer. Det som Karin så målande beskriver.

Eller har du somnat i busskuren och missat sista nattbussen?

Välj själv.

Personligen har jag varit mycket av den första typen. Med åren har jag insett att  det kan vara skönt att var den som kom lite sent till busshållplatsen. Då får man tid till reflexion. Speciellt tar jag till detta knep under sommaren. Medan andra flänger runt på aktivitets sommar har jag en filosofisk sommar i det gröna sommar Sverige. Den tid som behövs för att hämta ny kunskap samtidigt som vardagens tidskrav är obefintliga. Ungefär som att sitta här på nätet. Tiden bara försvinner. Samtidigt som man får en dos ny kunskap eller en infallsvinkel att tänka vidare utifrån.

Media SvD

1 kommentar:

  1. Sedan jag jobbade lite med konsulter är jag grundligt trött på människotaxonomier.

    Jag är en sådan som kommer i tid till bussen eller tar bilen.

    SvaraRadera