Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 14 november 2011

Värdegrundsträsket

Värdegrundsträsket är en bra rubrik på all de konstigheter skolan ägnar sig åt istället för fokus på kunskapsuppdraget. Det var tydligt i kvällens sista Skolfront. Det här konstiga "gullandet" med värdegrund genom något så konstigt som livskunskaper är helt förkastligt.

Koncentrera på kärnkunskapen i unga år för att lära barn att knäcka koden. Utan den kan man inte klara annan kunskapinhämtning.

Sedan går det väldigt bra att fostra barn och elever till goda samhällsmedborgare genom att t ex diskutera demokrati på samhällskunskap och historia. Kränkning och diskriminering i religionskunskap. Elevhälsa i idrottsämnet. Jämställdet och genus i svenska eller biologi.

För övrigt anser jag att skolan måste fokusera på sin kunskapuppdrag och därmed på köpet få fostran av elever att bli ansvarstagande samhällsmedborgare.

Media UR Play

3 kommentarer:

  1. Jag har ägnat dagen åt att fortbilda mig i entreprenöriellt tänkande. Där har du ytterligare ett träsk vi riskerar att fastna i. I så fall hoppas jag att det inte tar lika lång tid för oss att ta oss loss ur det träsket som det tagit med de tidigare.
    Arbetsvilja, stamina att gå vidare efter misslyckanden, självständigt tänkande - där har vi några grenar som vi har blivit katastrofalt mycket sämre i och som är grundförutsättningar för framgång både i yrkeslivet och i privatlivet. För mig ter det sig befängt att tro att man kan baka samhällsräddare efter recept. Lika befängt är det att tro att man kan bygga ett hus utan att först ha gjutit grunden.

    SvaraRadera
  2. Entreprenöriellt tänkande, vad är det för något? Helena förstår inte hur man ska kunna lära sig det i skolbänken. Det är lika korkat som att lära sig livkunskap.

    Entreprenöriellt tänkande är inget annat än att inom en given bransch hitta blottorna i strukturen och göra annorlunda. Och det lär man sig definitivt inte på skolbänken utan genom att i verkligheten praktisera det.

    Tittar vi i skolbranschen är blottorna att det finns ett systemfel i skolan. Den som hittar ett nytt sätt att organisera och tillhandahålla undervisningen är säkert den som kommer att vinna matchen.

    Samhällsräddare går inte att utbilda. Där har du helt rätt.

    SvaraRadera
  3. Plura det är något som ska "genomsyra hela skolväsendet". Frågar man initiativtagarna vad det handlar om förklarar de att det är ett "förhållningssätt" vi ska lära ut. I ett läge där vi misslyckas med att förse eleverna med tillräcklig mängd kunskaper och färdigheter ska vi istället ägna oss åt att förändra deras förhållningssätt. Ja, giv mig styrka.

    SvaraRadera