Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 2 januari 2020

Lusten till livet

Lusten till livet tar inte slut för att man blir pensionär. Är bara en övergång till hur ekonomi och vardag ser ut, där alla måsten är borta. Tiden kan ägnas åt nya sidor i livet man inte utvecklat och som man vill hinna med.

När tid medgavs har dagarna fördelats mellan att till viss del hålla mitt professionella liv på sparlåga. Är alltid kul att var ut i verkligheten man levde under på heltid. Det stora som nu görs är kulturvandringar. Allt startade hösten 2018 med Nationalmuseet efter ombyggnaden (bilden ovan). Kulturvandringarna har utvecklats under tiden till att bli både att beskåda de byggnader jag passerade på utsidan till olika uppdrag utan att stanna upp och se dem från insidan, både innehållsmässigt som arkitektoniskt. Under mitt vuxna liv, sedan tonåren, har jag varit intresserade av byggnaders gestaltning. Här får man nu tid och rum att odla detta.

Vandringar har sedan blivit den andra stora saken. Min affärspartner och jag har under sista året på förra decenniet gjort två guidade vandringar. En på Korfu och en på La Gomera (bilden ovan). I strävan att hålla sig fysiskt i trim har dessa vandringar varit utmanande, samtidigt som de bjuder på att se en natur som vi inte har i Sverige. Dessutom är det behagligt att numera inte behöva vara stigfinnaren. I det professionella livet var det många ensamresor jag gjorde när och fjärran.

Sentensen av det nya är att både knopp och kropp måste få sitt. Att bara sätta sig på den ädla delen och inte göra något skapar verkligen problem. Har man som jag sitt yrke som hobby är risken stor för en skadlig tomhet. Därför är mitt lilla råd för de som är på väg in i den sköna nya tillvaron, börja växla om de sista åren av yrkeslivet för att skapa de nya utmaningarna.

På det nya decenniet blir det nya utmaningar både kulturellt och vandringsmässigt för mig. Intrycken berikar och utmanar och måste fyllas på.

Vill ni läsa mina reseberättelser jag tidigare skrivit finns de här:
Utmaningar
La Gomera - en annorlunda ö
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar