I skolan är behov för kunskap och värdegrunder hos elever beslutad av Riksdagen via styrdokumenten. Om vi tar hjälp av följande fråga, från boken Sveriges bästa verksamheter (Henrik Eriksson):
I vår verksamhet utgår vi ifrån "Varför", och syftet med verksamheten, för att sedan prata om "Hur" och "Vad". (s 206)samt bedömer i vilken omfattning detta görs, både hos huvudman som på skolenheten skapas grunden för behovs- och syftesdriven skola. Noteras kan att läroplanen och skollagen kretsar kring de tre storheterna varför, vad medan hur har lämnats till skolan att utforma bara det gör inom ramen för nationellt fastställda mål.
Varje skolenhet har sin egna förutsättningar, även om det finns hos samma huvudman. Därför måste varje skolenhet ställa dessa central tre "varför-frågor" ständigt, enligt ovan refererad bok (s 41):
- Varför finns verksamheten?
- Varför arbetar du i verksamheten?
- Varför gör vi det vi gör, och inte något annat eller på något annat sätt?
Varför finns på tre nivåer i läroplanen. Först som syfte att eleven ska fostras till demokratiska medborgare. För det andra bibringas kunskaper. Sista och tredje varför är syftet med varje ämne i kursplanen.
Vad i skolan är styrt av skollag, skolförordning, läroplan och centrala innehållet i kursplanen. Detta är skolans ram för kärnverksamheten som ska var grunden för en likvärdig skola. Att alla elever får de rättigheter som skollagen ställer på skolans huvudmän och dess enheter.
Hur är sedan upp till varje skolenhet att göra, utifrån det elevfokus man har, för att undervisningen ska ske utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Undervisningens kärna är särskilt stöd för att varje elev ska nå de fastställa kunskapskraven. Detta hur påverkar även hur undervisningen organiseras, lärartäthet/elev som gruppstorlekar och undervisningssätt med dithörande ledarskap hos lärare i klassrummet. Allt detta påverkar den kunskapsutveckling som sker hos elever att var väl förberedda för framtiden.
Källa:
Skollagen (2010:800)
Läroplan Lgr11
Eriksson, Henrik (2019) - Sveriges bästa verksamheter, Förbättringsakademin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar