Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 19 maj 2020

Behovs- och syftesdriven skola

Alla verksamheter är till för någon, så och skolan. Forskningen kring evidensbaserad verksamhetsutveckling konstaterar att det finns fem områden som kännetecknar de bästa verksamheterna. En av dem är behovs- och syftesdrivna verksamheter jag tänker ta upp nedan.

I skolan är behov för kunskap och värdegrunder hos elever beslutad av Riksdagen via styrdokumenten. Om vi tar hjälp av följande fråga, från boken Sveriges bästa verksamheter (Henrik Eriksson):
I vår verksamhet utgår vi ifrån "Varför", och syftet med verksamheten, för att sedan prata om "Hur" och "Vad". (s 206)
samt bedömer i vilken omfattning detta görs, både hos huvudman som på skolenheten skapas grunden för behovs- och syftesdriven skola. Noteras kan att läroplanen och skollagen kretsar kring de tre storheterna varför, vad medan hur har lämnats till skolan att utforma bara det gör inom ramen för nationellt fastställda mål.

Varje skolenhet har sin egna förutsättningar, även om det finns hos samma huvudman. Därför måste varje skolenhet ställa dessa central tre "varför-frågor" ständigt, enligt ovan refererad bok (s 41):
  1. Varför finns verksamheten?
  2. Varför arbetar du i verksamheten?
  3. Varför gör vi det vi gör, och inte något annat eller på något annat sätt?
De som ständigt ställer dessa frågor förstår varför man ska starta och fortsätta olika aktiviteter. Skolan styrs av dessa tre frågor och har sitt ursprung i styrdokumenten.

Varför finns på tre nivåer i läroplanen. Först som syfte att eleven ska fostras till demokratiska medborgare. För det andra bibringas kunskaper. Sista och tredje varför är syftet med varje ämne i kursplanen.

Vad i skolan är styrt av skollag, skolförordning, läroplan och centrala innehållet i kursplanen. Detta är skolans ram för kärnverksamheten som ska var grunden för en likvärdig skola. Att alla elever får de rättigheter som skollagen ställer på skolans huvudmän och dess enheter.

Hur är sedan upp till varje skolenhet att göra, utifrån det elevfokus man har, för att undervisningen ska ske utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Undervisningens kärna är särskilt stöd för att varje elev ska nå de fastställa kunskapskraven. Detta hur påverkar även hur undervisningen organiseras, lärartäthet/elev som gruppstorlekar och undervisningssätt med dithörande ledarskap hos lärare i klassrummet. Allt detta påverkar den kunskapsutveckling som sker hos elever att var väl förberedda för framtiden.

Källa:
Skollagen (2010:800)
Läroplan Lgr11
Eriksson, Henrik (2019) - Sveriges bästa verksamheter, Förbättringsakademin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar