All verksamheter måste utvecklas i små förbättringssteg. Glöm allt vad förändringar står för. Revolutioner har aldrig varit lyckade. Som all organismer är det evolutionen som förbättrar dem långsiktigt och i små steg. Här får vi oss till livs att förbättringar utan medarbetares medverkan är lönlöst att lyckas. Men det bygger på ett ledarskap som är ödmjuka tjänare än detaljstyrande kamrerer.
Boken bygger på forskning kring vad som gör att verksamheter är bäst. Två fundamental saker gäller:
- stoppa nuvarande energislösare
- se till att behoven blir tillgodosedda
- vara behovs- och syftesdrivna
- ha värdeskapande processer och nätverk
- att leda
- var motiverad
- ständigt förbättra
Jag kan bara bekräfta det boken beskriver som kännetecken på bra verksamheter, jag själv har sett med egna ögon detta när jag examinerat organisationer med hjälp av kriterierna bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet som erhållit denna utmärkelse. Boken är verkligen en snabblektion för de som står i begrepp att starta resan till att förbättra sig.
Tack för recensionen av boken!
SvaraRadera