Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 13 maj 2020

Sveriges bästa verksamheter

Vilket Halleluja-moment det har varit att läsa Henrik Erikssons bok. På drygt 200 sidor har han lyckats förklara evidensbaserad verksamhetsutveckling. Samtidigt en sammanfattning av den yrkeserfarenhet jag själv haft inom kvalitetsområdet och utveckling av tjänsteverksamheter, både privata och offentliga.

All verksamheter måste utvecklas i små förbättringssteg. Glöm allt vad förändringar står för. Revolutioner har aldrig varit lyckade. Som all organismer är det evolutionen som förbättrar dem långsiktigt och i små steg. Här får vi oss till livs att förbättringar utan medarbetares medverkan är lönlöst att lyckas. Men det bygger på ett ledarskap som är ödmjuka tjänare än detaljstyrande kamrerer.

Boken bygger på forskning kring vad som gör att verksamheter är bäst. Två fundamental saker gäller:
  1. stoppa nuvarande energislösare
  2. se till att behoven blir tillgodosedda
Med dessa övergripande faktorer beskriver boken hur man ska göra för att driva de fem fundamentala sakerna för att bli bäst:
  1. vara behovs- och syftesdrivna
  2. ha värdeskapande processer och nätverk
  3. att leda
  4. var motiverad
  5. ständigt förbättra
Om man har detta för ansiktet och som slutmål slipper man var dålig eller medioker i sin verksamhet. Det är ju inte så att mer resurser man slänger in i en verksamhet så får man högre kvalitet. Det är snarare tvärt om.

Jag kan bara bekräfta det boken beskriver som kännetecken på bra verksamheter, jag själv har sett med egna ögon detta när jag examinerat organisationer med hjälp av kriterierna bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet som erhållit denna utmärkelse. Boken är verkligen en snabblektion för de som står i begrepp att starta resan till att förbättra sig. 

1 kommentar: