Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 25 september 2020

Hållbart

Hållbarhet är ett tecken i tiden. Inte visste jag att det skulle vara hållbart det jag en gång, för femtio år sedan, ritade skulle finnas kvar. När byggnaden ursprungligen är byggd har jag inte någon kunskap om. Den var från början en Konsumbutik på Riktargatan i Torshälla. 

På uppdrag av Filadelfiaförsamligen gjorde jag arkitektritningarna 1969 - 1970 för en om- och tillbyggnad. En förvandling av en butik till en kyrka. Däribland hur olika snickerier skulle se ut och byggas. Bilderna ovan är från 23 september 2020, nästan 50 år efter invigningen allhelgonahelgen 1970. Det jag noterade som enda förändring är översta bilden. Fondväggen var från början målad i purpurrött, ett tidstypiskt uttryck för sin tid. Lokalen blev lite dovare med den färgen. Den andra förändringen är talarstolen på estraden. Den stod ursprungligen mitt på och det fanns ett räcke till vänster, där talarstolen står på bilden. Båda räckena gick att ta bort. Speciellt när det var dopförrättningar. Men det stiliserade Golgata på fondväggen, som jag designade, finns kvar.

Hur viktigt är det inte att både detaljer och helhet ges kvalitet så att ett patina kan skapas.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar