Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 9 september 2020

Skolpolitiken som regeringen ser den

Förnöjsamt framförde Stefan Löfven följande budskap: Grundskolorna har varit öppna i Sverige under våren. Det är en mening som nog aldrig tidigare uttalats i en regeringsförklaring, som bekräftades med en glad nick av Anna Ekström, för dagen iklädd folkdräkt, när regeringsförklaringen lästes upp vid riksdagens högtidliga öppnande tisdagen den 8 september 2020.

Jag nödsakade att hålla med statsministern vid jämförelse av tidigare regeringsförklaringar. Men vad var det som regeringen vill göra med grundskolan. Här några reflexioner. 

Ordning och reda ska det va, jaha i skolans klassrum. Regeringens medicin en nationell plan för studiero och trygghet med särskilt mandat för Skolinspektionen att öka möjligheterna att stänga kommunala och fristående skolor som brister. Här kan man hicka till. Gällande lagstiftning har givit Skolinspektionen möjlighet att tvångsförvalta en kommunal skola. En sådan tvångsförvaltning var Stor Vretaskolan i Botkyrka. Denna skrivning går ett steg längre och innebär att självstyret i kommunerna ytterligare begränsar politikernas makt över den kommunala skolan. De fristående skolorna kan redan idag stängas av Skolinspektionen.

Kunskap- och bildning är fokus för regeringens utbildningspolitik. En återgång till gamla socialdemokratiska ideal. Det flummiga begreppet likvärdighet saknades i årets regeringsförklaring. Det ända Löfven sa var att skolans resurser ska fördelas efter behov och skolan ska bli mer jämlik. En helt annan innebörd är likvärdighetsbegreppet.

Nästa stora sak, som bara sådär försvann i en mening är att regeringen tillsätter en utredning om statligt huvudmannaskap. Undra vilka direktiv den ska få. Är det bara finansieringen som avses eller är det tänkt att kommunerna ska bli av med sitt huvudmannaskap för grundskolan. Frågan inställer sig då om de fristående skolorna, vad händer det med dem. För ingenstans finns indikationer på att elevpeng ska bort eller att skattefinansieringen av fristående skolor ska upphöra, som hett eftertraktas av vänstern och delar av lärarkåren.

Slutligen kommer ett professionsprogram för förskollärare, lärare och rektorer utformas för att öka professionen för att utveckla utbildningen och forskningen. Här kommer det bli intressant om professionsprogrammet kommer att fokusera på vardagspedagogik och -styrning eller blir akademiskt genom universitetsstudier. 

Så får man lägga in en brasklapp, allt detta kan omkullkastas om regeringen utsätts för hård mangling i riksdagens utbildningsutskott eller att regeringen faller vid misstroendevotum.

Källa:

Regeringsförklaringen, sid 9, 8 september 2020 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar