Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 5 mars 2022

Jag ser underbara ting

Howard Carter har sagt de bevingade orden: Jag ser underbara ting, när han bröt igenom den sista väggen till gravkammaren, med ett vaxljus i handen, där Tutankhamon var begravd. Den 4 november 1922, under Ramses IV:s grav, med en trappa, inhuggen i klippan, ledde ner till en vägg, där man kunde läsa namnet ”Nebcheperure-Tutanchamon". Där fanns allt underbart.

Bilden ovan fotade jag på utställningen Swedish Grace på Nationalmuseum visande Howard Carter vid Tutankhamons sarkofag. Bilden väckte minnen till liv från uppväxten på Klostergatan i Eskilstuna och radion jag lyssnade på i familjens kök. Där fick jag som grabb höra den intressanta berättelsen om hur Carter hittade graven och hur man trängde in i gravkammaren. För en grabb var det en spännande berättelse som satte igång fantasin hur det kunde se ut. Många år senare har bilden visualiserat fantasin över den mest mytomspunne faraonen i Kungarnas dal utanför Luxor i Egypten. Där tiden stått stilla och ingen plundrare varit i gravkammaren under tidigare årtusenden.

Hur viktigt är inte bilder som beskriver ögonblick. Utan dem är det svårt att återskapa händelser från en tid som  varit. Bildpromenader ger oss möjlighet att uttrycka ett budskap, skapa bilder om olika händelser och analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bilden berättar, förklarar och beskriver ett ögonblick att tolka och minnas.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar