Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 16 oktober 2022

Tidöavtalet och skolan

 

Min bedömning av Tidöavtalet och skolan är att den är mer långtgående än vad den avgående socialdemokratiska regeringen lyckades med under våren 2022. Deras förslag var inte politiskt förankrade i riksdagen utan speglade mer dna hos S och dess fornstora dagar när de hade politisk majoritet.

När jag läst igenom förslagen kommer alla som hett önskat att ta bort den s k "marknadskolan" att bli djupt besvikna. Däremot kommer kraven på de fristående skolorna att öka när det gäller ägare och ledning. En djupare analys behövs, så jag återkommer eftersom frågorna har en juridisk dignitet.

En annan sak som inte S orkade med är det här med skolvalet. Enligt Tidöavtalet ska det vara ett obligatoriskt skolval. Här ska det bli intressant hur det kommer att lösas juridiskt. Idag är det fortfarande hemkommunen som gör skolplaceringen även om vårdnadshavare önskar en viss skola till sina barn. Kommer denna skolplaceringsrätt för hemkommuner att vara kvar eller kommer det att ändras.

Mycket gnissel har förekommit bland liberala partister sedan avtalet presenterades fredagen den 14 oktober 2022. När jag läser direktiven, kring skolan, slås jag av att det i många stycken är L politik som är styrande. Så pass att även C kan köpa de åtgärder som föreslås eftersom de ligger i linje med deras skolpolitik.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar