Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 7 februari 2011

HURsaknad 2.0

Mycket far igenom min hjärna efter att både lyssnat på lärare i Järfälla i Rapport om Klass 9A och andra programmet från Mikaelskolan i Örebro. Ett är helt tydligt, bristande ledarskap och obefintliga resultatuppföljningar med styrning mot vilka mål som ska uppnås är uppenbart en klar brist. Det som är grunden för svensk skola sedan tjugo ett år sedan.

Lyssnar man på alla arga lärare så är detta ett skådespel nu SVT spelar upp för att misskrediterar lärarkåren. Min motfråga blir, om det är så varför har kunskapsresultaten sjunkit under hela perioden sedan mätningarna infördes vid nya betygssystemt 1998?

Att det finns bra och dåliga lärare är ingen konstighet. Det som stör mig är att det tycks fortfarande vara helt acceptabelt med en stängd klassrumsdörr så ingen ser vad som försigår där. För det vore ju hemskt att bli ertappad med att inte lyckas leda klassen fram till resultat. Slutna rum har aldrig främjat framgång.

Den blyga violen från Flen besannade mina farhågor. Kompetent, men en katastrof som ledare. Ungar som inte har respekt och tagit över är ett klart tecken på bristande ledarskap. Och jag lovar det är inte ens i klassrummet samma fenomen uppstår, utan lika mycket på vilken annan arbetsplats som helst med undermåligt ledarskap. Där råder anarki och dålig arbetsmiljö.

Detta är några spontana reflexioner efter andra avsnittet. Ett är säkert rektorer och lärare måste hitta en modell för att ständigt se till att ledarskap och resultat är grunden för en mål- och resultatstyrd skola!!

För den som inte tror det är det ett lagkrav från 1 juli 2011. Funderar man ett steg till är det avskedsgrundande om man inte uppfyller detta?

4 kommentarer:

  1. Jag ser väldigt få stängda dörrar på mina skolbesök. De flesta skolor har kommit långt i sina ansträngningar att skapa arbetslag.

    SvaraRadera
  2. På förskolan eller grundskolan?

    SvaraRadera
  3. Jag tror verkligen att de flesta lärare på högstadiet och gymnasiet skulle uppskatta besök av rektor. Vi de fåtaliga rektorsbesöken är det förstås rätt mycket oro men jag har egentligen inte mött någon negativ lärare.

    Skulle rektorsbesöken vara fler så skulle oron garanterat gå ner.

    Jag minns en klass när jag var ganska grön lärare och de var några stycken där som erbjöd mig en rejäl utmaning som lärare. En dag det var strax innan ett prov och jag hade lyckats få dem att inse allvaret så kommer rektorn in och de är helt fantastiskt flitiga, gulliga och skötsamma fulla med frågor. Fåtaliga besök ger inte tillräcklig vägledning.

    SvaraRadera
  4. Så sant sagt Jan. Jag glädjer mig för första gången denna kväll.

    Det andra ser jag bara som självömkan i ett försvar av en ordning jag inte tror på.

    SvaraRadera