Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 4 maj 2011

Pedagogiskt förvaltningsledarskap

Debatten och granskningen från Skolinspektionen har mycket fokuserat kring pedagogsikt ledarskap på enhetsnivån. På senare tid har jag blivit uppmärksam på att det kanske skulle behövas ett pedagogiskt ledarskap även på huvudmannanivån.

Min första tanke var att det kanske skulle vara hur både den offentliga och enskilda huvudmannen skulle sätta standarden för vilken pedagogisk metod som skulle gälla. Men samtidigt kom jag att tänka på att det kanske mer handlar om vilken syn man ska ha på pedagogisk målstyrning som resultatstyrning.

Vad tror du?

Är det ett önsketänkande om detta ledarskap eller finns det i verkliga världen utanför Haningemetoden?

3 kommentarer:

  1. Det finns en risk att du här talar emot dina tankar om att HUR stannar innanför skolporten. Det är dock så att lönesättning av olika lärarkategorier och vilken typ av resultat de uppnår har en starkt pedagogisk effekt på hur lärare uppträder. Där har alltså även SKL ett pedagogiskt ledarskap som de hittills använt för att tona ned vikten av kunskap.

    SvaraRadera
  2. Nu börjar diskussionen om lärares arbetsvillkor/arbetstider hos mig tippa över mot målstyrning och organisation av skolan. Jag hävdar att framgångsrika företag har mer visionsstyrning än utpräglad målstyrning. En viktig del i framgången ligger i att skapa ett samarbete mellan ledning och medarbetare kring vision och mål så att målkonflikter hanteras smidigt och ledningen får bra återmatning av de som sitter med kompetensen. Visionstyrning tycker jag mycket handlar om ett pedagogiskt lyssnande ledarskap på alla nivåer.

    Besök gärna: http://janlenander.wordpress.com/2011/05/02/sluta-diskutera-larares-arbetstider/

    SvaraRadera
  3. Jan, visst. Visionsstyrning kan ju liknas vid övergripande målstyrning vart ska vi rikta in verksamheten. Inom denna inriktning ligger sedan den traditionella målstryningen som är delar av de övergripande målen på grund av hur olika arbetslags pedagogiska verklighet ser ut.

    SvaraRadera